Artykuł sponsorowany

Przygotowanie materiałów do druku

Przygotowanie materiałów do druku

Przygotowanie materiałów do druku skraca czas pracy i realizację terminu zamówienia. Pozwala też spełnić oczekiwania względem jakości produktu finalnego. Aby przygotować plik do druku, należy postępować według obowiązujących zasad poligrafii. Na stronach internetowych drukarni często znajdują się informacje o akceptowanych typach plików i maksymalnej wielkości załączników, dlatego przed wysyłką warto sprawdzić, czy w naszej pracy nie ma błędów.

Format i rozdzielczość plików do druku

Wiele drukarni akceptuje większość plików z najpopularniejszych programów graficznych, takich jak: Acrobat, InDesign, Corel, czy Photoshop. Rekomendowany format plików to PDF, gdyż daje najszybszy proces weryfikacji. Jeśli nasza praca zawiera dwie lub więcej strony, należy je umieścić wg kolejności w jednym pliku PDF. Pozostałe formaty, takie jak PSD, TIFF, AI, czy JPG oznaczają niestety dłuższy proces weryfikacji. Zalecana przez większość drukarni rozdzielczość to 300 dpi, przy czym nie powinna być ona niższa niż 240 dpi. Wszystkie bitmapy, czyli zdjęcia osadzone w naszej pracy powinny mieć w miarę duży rozmiar. Im zdjęcie większe, tym lepiej.

Kolorystyka materiałów do druku

Częstym błędem jest rozpoczynanie pracy z projektem w kolorach RGB, gdyż nie jest to profil kolorystyczny używany w druku offsetowym.

Jeżeli na etapie projektowania poruszamy się w przestrzeni kolorystycznej RGB, musimy mieć na uwadze, że finalnie plik zostanie przeniesiony do przestrzeni kolorystycznej CMYK. Dlatego rozpoczynając pracę nad projektem najlepiej jest od razu ustawić kolorystykę na CMYK. Przy takim ustawieniu uzyskamy na ekranie symulację kolorów, które otrzymamy po wydruku – zauważa specjalista z drukarni cyfrowej Copy Right w Warszawie, która dysponuje dobrze wyposażonym i nowoczesnym parkiem maszynowym.

Minimalne nasycenie dla każdego koloru CMYK wynosi 8%, poniżej tej wartości poszczególne kolory nie są drukowalne, dlatego jeżeli chcemy użyć koloru czarnego i uzyskać efekt delikatnej szarości, minimalne nasycenie barw powinno wynosić Magenta 0%, Yellow 0%, Cyan 0%, Black 8%. Teksty w pełnej czerni powinny być natomiast przygotowane w 100% black bez dodatkowych kolorów.

W druku offsetowym możemy użyć także kolorów Pantone, jednak jest to proces wymagający przygotowania maszyny drukującej do zastosowania dokładnie wskazanego koloru z tej właśnie palety. Jeśli projekt zawiera kolory dodatkowe Pantone – muszą one mieć prawidłową nazwę zgodną z bibliotekami kolorów Pantone.

Nie zapomnij o spadach w projekcie do drukarni!

Podczas projektowania powinniśmy zwrócić uwagę na rozmieszczenie elementów na naszej pracy tak, aby nie zostały one ucięte przez gilotynę, już po wydruku. Teksty, grafiki, zdjęcia, czy logotypy, które nie mają zostać obcięte, należy umieszczać w odległości 2 - 3 mm od krawędzi rozmiaru finalnego (netto) pracy. Spad jest właśnie tym marginesem z tła projektu dodanym do formatu, który po wydruku jest obcinany. W marginesie tym mieści się tolerancja nieznacznych przesunięć arkuszy podczas cięcia, w wyniku czego tło zostaje zachowane na całej powierzchni. Dlatego, jeżeli chcemy zachować jakość estetyczną i odpowiedni efekt wizualny, spady są niezbędne.

Co zawiera specyfikacja techniczna drukarni?

Specyfikację techniczną otrzymuje się od drukarni, w której wykonujemy dane zlecenie. To w niej zawarte są ważne informacje służące do przygotowania druku w Warszawie, mówiące, m.in. o najmniejszym stopniu pisma, jaki możemy użyć w pracy, wymiarach spadów, profilu kolorystycznym, czy zamienieniu fontów „na krzywe”. Postępowanie zgodnie z taką specyfikacją gwarantuje sprawny, szybki i bezproblemowy druk. Należy pamiętać, aby wszystkie elementy, które linkujemy do pracy, były prawidłowo „podpięte” podczas wypuszczania do druku. Jeśli zmodyfikujemy jakikolwiek element i nie zaktualizujemy tego w pliku docelowym, wydruk będzie nieprawidłowy, a zamiast zdjęcia otrzymamy jego podgląd w niskiej rozdzielczości. Dlatego przed wysłaniem materiałów do drukarni, zalecane jest sprawdzenie (preflight) plików odpowiednim programem w celu wykrycia najczęściej pojawiających się błędów.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.