Artykuł sponsorowany

Obsługa magazynowa sklepów internetowych, na czym polega?

Obsługa magazynowa sklepów internetowych, na czym polega?

Obsługa magazynowa sklepów internetowych to jedno z mniej oczywistych wyzwań z jakimi musi się zmierzyć e-commerce. Robiąc zakupy w sieci jesteśmy świadomi wysiłku jaki sklep wkłada w dobór towarów, ich prezentację, dotarcie do klientów i ich obsługę, ale zadania logistyczne, które odbywają się za kulisami, często umykają uwadze zadowolonych klientów (dopiero jak logistyka zawiedzie, klienci sobie o niej przypominają). Tymczasem kompleksowa obsługa sklepów internetowych od strony logistyki to cały szereg problemów. Trzeba znaleźć i wynająć odpowiednią przestrzeń do magazynowania towarów, zatrudnić ludzi do obsługi magazynu, kompletowania i pakowania zamówień, kupować materiały opakowaniowe, podpisywać i monitorować umowy z firmami od wysyłki towarów. A co najważniejsze, trzeba dbać o koordynację tych wszystkich elementów, która pozwala sprawnie wysłać zamówienia do klientów, szczególnie w okresach kiedy jest większy popyt (na przykład w okresie przed świętami). Dlatego rosnącą popularnością cieszy się obsługa magazynowa sklepów internetowych wykonywana przez zewnętrzne firmy logistyczne.

Obsługa magazynowa i logistyka w modelu fulfillment

Kompleksowa obsługa sklepów internetowych wykonywana przez wyspecjalizowane firmy logistyczne, czyli tzw. fulfillment, obejmuje cały proces logistyczny: od przyjęcia towarów na magazyn i magazynowania towaru, do szybkiej realizacji zlecenia i dostarczenia go do klienta. Sklep internetowy może sporo zyskać zatrudniając firmę logistyczną zajmującą się kompleksową obsługą procesów. Przede wszystkim konieczność organizowania i nadzorowania wszystkich wymienionych we wstępie zadań zastępuje pojedyncza umowa z operatorem logistycznym. Kolejną zaletą jest optymalizacja procesów logistycznych: dzięki integracji poszczególnych procesów i systemów informatycznych, które je nadzorują, unika się opóźnień i pomyłek podczas przekazywania informacji (i produktów) między poszczególnymi etapami procesu logistycznego (sklep internetowy, magazyn, pakowanie, firma kurierska, klient). Sprawniej przebiega też obsługa zwrotów, ponieważ zwracane towary wracają na magazyn i jeżeli nie są uszkodzone, to mogą zostać natychmiast dodane ponownie do stanów magazynowych i katalogów sklepu internetowego. Kompleksowa obsługa sklepów internetowych w zakresie logistyki oferuje też większą elastyczność. Operator dysponuje znacznie większymi mocami przerobowymi niż jakikolwiek indywidualny sklep internetowy i w razie potrzeby (choćby związanej z dynamicznym rozwojem sprzedaży) może bez problemu udostępnić firmie dodatkową powierzchnię magazynową, oddelegować dodatkowych pracowników itd. Sklep internetowy musi przy tym tylko więcej zapłacić, ale nie musi niczego organizować. Także podczas okresowych pików sprzedażowych (na przykład przed świętami), dużej firmie logistycznej łatwiej zatrudnić pracowników okresowych czy pościągać ludzi z urlopów. Obsługa sklepów internetowych w zewnętrznej firmie może być też tańsza, ponieważ korzysta z ekonomii skali: koszt metra magazynu jest niższy dla firmy, która ma własną powierzchnię magazynową, koszty pracownicze są niższe w firmie, która ma większy zespół (i na przykład nie musi zatrudniać dodatkowych ludzi na zastępstwa), materiały opakowaniowe są tańsze jeśli kupuje się je na tony, a koszt indywidualnej przesyłki kurierskiej jest niższy dla firmy, która wysyła ich tysiące (zwłaszcza jeśli ma własnych kurierów). Operator oczywiście też musi na tym zarobić, ale ostatecznie i tak może wyjść taniej niż organizowanie wszystkiego samemu. Wreszcie, sama jakość oferowanych usług będzie często wyższa, ponieważ wyspecjalizowany operator ma wykwalifikowaną, doświadczoną kadrę i dopracowane procedury. Dzięki temu kompletowanie zamówień odbywa się szybciej i popełnianych jest mniej błędów. Na jakości usług odbijają się też takie drobiazgi jak większy wybór materiałów opakowaniowych czy organizacja przestrzenna magazynu. Operator fulfillmentu działa na większą skalę, więc może sobie pozwolić na zakup zróżnicowanych materiałów opakowaniowych. Dzięki temu każdy produkt trafia do pudełka o idealnie dobranym rozmiarze i kształcie, a jeśli dla sklepu szczególnie ważna jest estetyka czy ekologia, to można dobrać odpowiednie materiały opakowaniowe. Z kolei dobrze zorganizowany magazyn oznacza, na przykład, że częściej sprzedawane towary są łatwiej dostępne, a te mniej popularne nie giną na wieki w czeluściach magazynu.



Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.