Zasady sporządzania bilansu rocznego
Podstawowe informacje na temat rocznej działalności firmy zawiera się w bilansie rocznym. To jeden z głównych obowiązków przedsiębiorcy. Dotyczy to przede wszystkim tych osób, które wybrały jako sposób ewidencjowania księgi rachunkowe, spółek kapitałowych, osobowych, jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Takie sprawozdanie przedstawia faktyczny stan majątku firmy. Jak je właściwie sporządzić?
Bilans roczny – jak powinien wyglądać?
Bilans roczny obejmuje kilka kluczowych elementów, które składają się na całość sprawozdania. Muszą to być wprowadzenie, bilans, rachunek zysków i strat oraz informacje dodatkowe i objaśnienia. Wśród nich znajdują się nazwa i siedziba firmy, cel jej działalności i czas trwania oraz informacje na temat organu prowadzącego rejestr. W bilansie należy określić precyzyjnie zakres sprawozdania, wskazanie do kontynuacji działania oraz okres sprawozdawczy.
W bilansie rocznym kluczową rolę odgrywają aktywa i pasywa. Te pierwsze dzielą się na należne wpłaty na kapitał podstawowy, akcje własne oraz:
- aktywa trwałe – wartości prawne i niematerialne, rzeczowe, należności długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe,
- aktywa obrotowe – zapasy, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe.
Aktywa to wszystko, co firma może policzyć. Do pasywów zaś zalicza się to, czym sfinansowała ona posiadany majątek. Są to więc między innymi kapitał, udziały własne, jak i należne wpłaty na kapitał podstawowy.
W objaśnieniach dodatkowych znajdują się opisy przyjętych zasad rachunkowości, metody wyceny, wszelkie uwagi do poszczególnych pozycji, sprawozdanie z przepływów pieniężnych i zestawienie zmian w kapitale własnym. Tak naprawdę musi tam być wszystko, co pomaga w zrozumieniu bilansu rocznego i zasad jego stworzenia.
Jak prawidłowo i bezpiecznie sporządzić bilans roczny?
Przedsiębiorcy mają trzy miesiące na sporządzenie sprawozdania finansowego od dnia bilansowego. Następnie należy przekazać je odpowiednim organom w firmie do zatwierdzenia.
Jak widać, tworzenie bilansu nie należy do najłatwiejszych zadań. Dlatego warto je zlecić wykwalifikowanym i sprawdzonym biurom rachunkowym, takim jak np. Micash, które ma ponad 20-letnie doświadczenie w tego typu pracach.
Biura rachunkowe nie tylko prawidłowo i skrupulatnie sporządzą bilans, ale także zrobią to w korzystnych cenach oraz w pełni poufnie. Zaufaj specjalistom i powierz tak odpowiedzialne zadanie tylko rzetelnym firmom!
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
-
-
Petros - Ubezpieczenia Piotr Rowiński
01-248 Warszawa, Jana Kazimierza 11 A lok. U1