Zasady montażu żurawi wieżowych
Można założyć ze stuprocentową pewnością, że większość naszych czytelników nigdy nie będzie montowała żurawi wieżowych, a ci, którzy to robią, są do tego odpowiednio przygotowani i mają na ten temat stosowną wiedzę. Niemniej kwestia stawiania tak olbrzymich konstrukcji jest sama w sobie na tyle frapująca, że warto się z nią zapoznać, chociażby tylko dla własnej intelektualnej satysfakcji i zaspokojenia swojej ciekawości.
Żuraw jaki jest, każdy widzi
Oczywiście podtytuł „żuraw jaki jest, każdy widzi” nawiązuje do słynnej definicji konia umieszczonej przez ks. Benedykta Chmielowskiego w „Nowych Atenach”, czyli pierwszej polskiej encyklopedii powszechnej z 1745 r. Faktem jest jednak, że rzeczywiście żurawie wieżowe to konstrukcje niemal już wszechobecne i właściwie rzecz biorąc, są niemal nieodłącznym elementem pejzażowym każdego większego miasta. Trudno byłoby takiego ogromnego urządzenia nie dostrzec, tak więc rzeczywiście każdy może je zobaczyć gołym okiem nawet z bardzo dalekiej odległości. Jeśli chodzi o żurawie samojezdne na podwoziach samochodowych, to sposób ich działania wydaje się wszystkim dobrze znany i prosty Taki dźwig przyjeżdża na wskazane miejsce, podpiera się swoimi łapami o ziemię, wysuwa swoje hydrauliczne wysięgniki i zabiera się do pracy. Jednakże żurawie wieżowe to urządzenia stacjonarne, przywożone w częściach na miejsce budowy i tam montowane. O tym, jak taki montaż się odbywa, dowiadujemy się w firmie Przedsiębiorstwo Budowlano-Produkcyjne Łęgprzem z Krakowa.
Montowanie żurawia wieżowego
Omawiane przez nas maszyny nazywane są także żurawiami szybko-montującymi; nazwa urządzenia nie jest przypadkowa, ponieważ rzeczywiście jest ono tak skonstruowane, by jego przygotowanie do pracy było maksymalnie proste i szybkie. Nie znaczy to jednak wcale, że jego ustawiania może się podjąć każdy; jest to praca tak poważna i odpowiedzialna, iż mogą ją wykonywać jedynie osoby posiadające stosowne do tego uprawnienia. Żuraw wieżowy podlega dozorowi technicznemu, tak więc wszelkie czynności związane z jego montażem i pracą muszą być odpowiednio dokumentowane, a urządzenie musi mieć decyzję zezwalającą na jego eksploatację. Taki dźwig najczęściej jest bardzo, ale to bardzo ciężki, stawia się go w jednym miejscu zazwyczaj na dłuższy czas, więc nie można go montować na mało zwartym i niestabilnym gruncie, bo mogłoby to grozić jego wywróceniem. Należy, kierując się dokumentacją geotechniczną miejsca budowy, jeszcze przed rozpoczęciem samego montażu przygotować odpowiedni fundament, na którym zostanie ustawiona cała konstrukcja. Niekiedy wymagane jest także wcześniejsze odwodnienie gruntu.
Rozróżniamy dwa podstawowe typy budowlanych dźwigów wieżowych: dolno-obrotowe i górno-obrotowe. Montaż każdego z nich zaczyna się od właściwego posadowienia jego podstawy. Podstawa ta musi zostać właściwie wypoziomowana i ustabilizowana, a następnie zakotwiona do fundamentu, przy czym kotwy należy obciążyć odpowiednim balastem lub zalać betonem. Do zmontowania na tak przygotowanej podstawie poszczególnych kratownic wieży konieczne jest użycie żurawi samojezdnych. Pierwszy element zespala się odpowiednimi sworzniami z podstawą. Kolejne części są ustawiane jedna na drugiej i łączone z sobą aż do uzyskania zakładanej wysokości wieży. Następne etapy montażu żurawia wieżowego obejmują zamontowanie kabiny, przeciwwysięgnika z przeciwwagą, wciągarki, wysięgnika, oraz wodzaka ze zbloczem i hakiem.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
ATP Hydroizolacje Tomasz Przyborowski
05-091 Ząbki, Krucza 5
-
-