Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?
Niezależnie od wielkości prowadzonej firmy, jej właściciel musi liczyć się z pewnymi obowiązkami. Jednym z nich, jest prowadzenie księgowości przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowanie wszelkich wydatków wraz z przychodami. W celu wykorzystuje się między innymi księgę przychodów i rozchodów. Sprawdź, czy każda firma ma obowiązek jej prowadzenia i z jakich dokładnie elementów się składa.
Czym jest księga przychodów i rozchodów?
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów pozwala na wprowadzenie uproszczonej ewidencji w firmie. Dzięki niej można monitorować wszelkie zdarzenia gospodarcze mające bezpośredni związek z działalnością firmy. W uproszczeniu oznacza to, że każdy przychód, jak również wydatek w przedsiębiorstwie musi zostać ujęty w dokumentacji.
- Księga przychodów i rozchodów zawiera wszelkie informacje dotyczące operacji zakupu produktów, czy przedmiotów niezbędnych do prowadzenia firmy. Są w niej również dane na temat sprzedaży gotowych produktów. Co więcej, gromadzi ona także informacje dotyczące wypłat przeznaczonych dla pracowników. Należy pamiętać, że każdy przychód i wydatek musi być ujęty w księdze zgodnie ze stanem rzeczywistym
– mówi specjalista z Kancelarii Finansowo-Księgowej §LEX.
Księga przychodów i rozchodów – kto może z niej korzystać?
Kwestie dotyczące rozliczania się przedsiębiorców z wykorzystaniem księgi przychodów i rozchodów definiuje właściwa ustawa. Jej zmiany, które nastąpiły w 2018 roku, pozwalają na korzystanie z KPiR nie tylko przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą, ale również spółkom:
- jawnym,
- partnerskim,
- cywilnym.
W przypadku wyżej wymienionych podmiotów ograniczeniem uniemożliwiającym ten sposób rozliczeń jest osiągnięcie przychodu netto powyżej kwoty 1 200 000 euro liczonej w równoważności tej sumy, przeliczając na złotówki.
Prowadzenie księgi jest niezwykle wygodnym i prostym rozwiązaniem, które daje możliwość szybkiej kontroli księgowości. Warto jednak zauważyć, że obecnie tylko w niektórych firmach prowadzi się ją w formie tradycyjnej – papierowej. Coraz częściej księga przychodów i rozchodów ma formę elektroniczną, co bardziej ułatwia kwestię sprawdzania finansów przedsiębiorstwa.
Elementy księgi przychodów i rozchodów — jak wyglądają rozliczenia?
Prawidłowo prowadzona księga przychodów i rozchodów składa się z 16 kolumn, umożliwiających dokładną kontrolę ewidencji. W pierwszej kolumnie wpisuje się numer ewidencyjny zapisu. Niezwykle ważne jest, aby po zamknięciu danego miesiąca rozliczeniowego nic do niego nie dopisywać. Zaburzyłoby to pozostałe wpisy i wpłynęło negatywnie na ciągłość w numeracji. W kolumnie 7 zapisywane są wszelkie informacje dotyczące przychodów z podstawowej działalności danej firmy. Wynagrodzenia dla pracowników – zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej – znajdują się w kolumnie 12 księgi.
Każde przedsiębiorstwo może na własną rękę prowadzić swoją księgowość. Wymaga to jednak zatrudnienia specjalisty z doświadczeniem w tym zakresie. Im większy podmiot, tym większa odpowiedzialność. Dlatego obecnie wiele firm decyduje się powierzyć prowadzenie tej dokumentacji zewnętrznej firmie. Kancelaria finansowa dba o interesy swoich klientów i prowadzi księgi zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, dostosowując się do bieżących zmian.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana