Wymiana rozrządu i jego specyfikacja
Rozrząd wydaje się dość prostym układem. Mimo to jego zadanie jest niezwykle ważne dla całego silnika – dzięki niemu możliwe jest doprowadzenie do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej i jednoczesne usunięcie z nich spalin. Tylko dzięki temu silnik może sprawnie pracować. Tak jak i każdy inny układ samochodu, również układ rozrządu ma ograniczoną żywotność i prędzej czy później konieczna będzie jego wymiana. Co warto o niej wiedzieć?
Wymiana rozrządu – dlaczego jest konieczna?
Jak wspomnieliśmy na wstępie, rozrząd jest niezbędny do zapewnienia prawidłowych warunków pracy silnika – z czasem ulega on zużyciu i prędzej czy później osiągnie stan, w którym zniszczy się całkowicie i nie będzie zdatny do dalszego użytku. To główny powód, dla którego producenci aut określają, co jaki czas rozrząd powinien być wymieniany. Jednak niejedyny. Okazuje się bowiem, że uszkodzony rozrząd może przyczyniać się do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej.
- Wynika to z faktu, że silniki we współczesnych autach określane są jako kolizyjne – mówi przedstawiciel firmy Ford Sławek – Oznacza to, że zawory i tłoki są w bardzo niewielkiej odległości od siebie. Pasek lub łańcuch rozrządu, które uległy zniszczenia mogą sprawić, że tłoki będą uderzać w zawory, co prowadzić będzie do powstawania kolejnych uszkodzeń.
Jak często należy wymieniać rozrząd? Pomijając sytuacje awaryjne, należy stosować się do zaleceń producenta – zazwyczaj dystans, po którym rozrząd nadaje się do wymiany to 100-120 tys. km.
Po czym poznać awarię rozrządu?
Zużycie rozrządu trudno rozpoznać „na oko”, ponieważ objawia się ono mikrouszkodzeniami takimi jak rysy i pęknięcia, które dla nieposiadającego doświadczenia kierowcy mogą pozostać niewidoczne. Dużo lepszym sygnałem do wymiany są piski dochodzące od rolek napinaczy lub – w przypadku łańcuchów – głośne klekotanie. Jeśli usłyszymy, że podczas jazdy spod maski silnika dobiegają takie dźwięki, należy jak najszybciej udać się do warsztatu u wymienić rozrząd, ponieważ przy dłuższej jeździe może on ulec całkowitemu zniszczeniu i przy okazji uszkodzić silnik. Ze względów bezpieczeństwa rozrząd powinien być wymieniony po zakupie auta używanego – brak widocznych objawów uszkodzenia nie świadczy o tym, że układ jest sprawny.
Wymiana rozrządu – o czym kierowcy zapominają
Wymiana uszkodzonego paska lub łańcucha rozrządu nie wystarczy do zapewnienia wysokiej sprawności układu – należy również wymienić rolki prowadzące, napinasz oraz pompę wody, która stanowi jedno z kół pasowych. Ta ostatnia część jest dość prosta w konstrukcji, ale podczas wymiany nie sposób określić jej stanu technicznego, dlatego też nie da się jej zakwalifikować jako sprawną. Raz wyjętej pompy wody nie można już z powrotem zakładać, należy ją zastąpić nową.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Aluteam Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
21-500 Biała Podlaska, Brzeska 79
-
-
Jurgal Marek Uchman
43-190 Mikołów, Plebiscytowa 17
-