Artykuł sponsorowany

Wydruk plakatów krok po kroku

Wydruk plakatów krok po kroku

Plakaty pojawiły się w XIX wieku – początkowo służyły jako reklama, zastępując afisze. Z czasem stały się modnym dodatkiem wystroju wnętrza. Plakat dekoracyjny możemy z powodzeniem wykonać i wydrukować sami, choć najlepiej gotowy projekt powierzyć doświadczonej drukarni. Przedstawiamy, jak krok po kroku przygotować plakat do wydruku, aby po odebraniu zamówienia nic nas nie zaskoczyło!

Plakat z interesującą grafiką lub motywacyjnym cytatem to doskonały sposób na dekorację ścian. Zwłaszcza, że w internecie znajdziemy mnóstwo inspiracji i nawet, jeśli nie jesteśmy mistrzami grafiki z powodzeniem przygotujemy go sami. Wystarczy prosty program graficzny i kilka podpowiedzi, dzięki którym nasz wydruk będzie dokładnie taki, jak zaplanujemy.

Krok pierwszy – wybierz gotowy projekt lub stwórz go samodzielnie

Oczywiście nie polecamy drukować gotowych pomysłów, nad którymi ktoś spędził mnóstwo czasu i poświęcił na to sporo energii – ciekawych twórców warto wspierać kupując gotowe plakaty, które sami przygotowują. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z darmowych propozycji, które znajdziemy na blogach i w bankach zdjęć. Popularne są również ryciny botaniczne lub mapy, które za darmo udostępniają muzea i biblioteki. Możemy również wykorzystać własne zdjęcia i grafiki. Inspiracji możemy szukać wszędzie – i na podstawie elementów, które nam pasują stworzyć własny, niepowtarzalny projekt. Taki plakat z pewnością będzie zwracał na siebie uwagę. Wystarczy prosty program graficzny, nawet darmowy. Na plakacie można umieścić motywacyjny cytat, kadr z ulubionego filmu, ciekawą grafikę – możliwości są nieograniczone.

Warto poszukać inspiracji pod kątem miejsca, w którym chcemy umieścić plakat: na przykład „plakat kuchnia” lub „plakat do pokoju dziecięcego”. Najciekawsze inspiracje warto zapisywać, ponieważ z pewnością znajdziemy ich setki, jeśli nie tysiące. Łatwo się w tym pogubić, dlatego dobrym pomysłem jest również szukanie plakatów w określonym kolorze, pasującym do wystroju wnętrza. Wówczas zawęzimy nieco krąg poszukiwań.

Krok drugi – przygotowanie plakatu do druku

Uff, projekt gotowy, plakat jest dokładnie taki, jak sobie wymarzyliśmy. Czas go wydrukować. Na domowej drukarce wydrukujemy co najwyżej plakat w formacie A4 i całkiem możliwe, że w niespecjalnie dobrej jakości. Warto więc skorzystać z pomocy doświadczonej drukarni cyfrowej, która przygotuje wydruk w najwyższym standardzie. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób przygotować plik, aby wydruk dokładnie odzwierciedlał to, co widzimy na ekranie.

Przede wszystkim nasz plakat powinien być w rozdzielczości 300dpi. To gwarancja, że przy większych wydrukach wszystkie szczegóły będą wyraziste i nie będą widoczne piksele. Warto również ustawić w programie graficznym przestrzeń barwną CMYK (ta funkcja może występować również pod nazwą konwersji koloru do palety CMYK). W przeciwnym razie może okazać się, że kolory na wydruku będą różniły się od tych widocznych na monitorze komputera. Konieczne może być również zostawienie spadów, czyli marginesów dookoła naszego projektu. Zazwyczaj ich szerokość powinna wynosić 3-4 mm. Dzięki temu podczas przycinania plakatu do odpowiedniego formatu nie zostaną przycięte ważne elementy. Najpopularniejszym i najczęściej wykorzystywanym formatem zapisu jest PDF – z powodzeniem możemy więc zapisać nasz projekt w tej formie.

Krok trzeci – wybór formatu i rodzaju wydruku

Z przygotowanym plakatem możemy udać się do drukarni lub skorzystać z możliwości wydruku online – taką usługę oferuje drukarnia cyfrowa z Warszawy Foto Druk. Warto jednak wcześniej rozeznać się w wielkościach, aby plakat był idealnie dopasowany. Najczęściej drukowane formaty plakatów to A0, A1, A2 i A3, a także B0, B1, B2 i B3. Aby wiedzieć, czym się różnią przedstawiamy wymiary poszczególnych formatów:

  • A0 840x1180 mm
  • A1 594x841 mm
  • A2 420x594 mm
  • A3 297x420 mm
  • B0 1000x1400 mm
  • B1 680x980 mm
  • B2 480x680 mm
  • B3 340x480 mm

Możliwe jest również wydrukowanie plakatu w formacie niestandardowym lub wielkoformatowym. Im większy plakat, tym wyższy koszt wydruku.

Drugą, istotną kwestią jest wybór rodzaju druku. Plakaty można wydrukować metodą cyfrową, offsetową lub solwentową. Druk cyfrowy najlepiej sprawdza się w sytuacji, kiedy szybko chcemy wydrukować plakaty w małym formacie. Jest najtańszy i jakością właściwie nie ustępuje drukowi offsetowemu, choć ten drugi uznawany jest za najlepszy rodzaj druku. Druk offsetowy opłaca się w przypadku drukowania dużej liczby takich samych plakatów, ponieważ z każdym kolejnym wydrukiem spada cena pojedynczej sztuki. Wiąże się to z koniecznością przygotowania matryc, które są odpowiedzialne za wykonanie wydruku. Druk solwentowy wykorzystuje się do formatów niestandardowych oraz wielkoformatowych. Tego typu nadruk może być wykonany nie tylko na papierze, ale również na materiale wykorzystywanym na przykład do tworzenia rollup-ów.

I to wszystko! Po odebraniu plakatu możemy powiesić go w dowolnym miejscu na ścianie i cieszyć się nową dekoracją.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.