Współpraca handlowa z Chińczykami a elementy kulturowe. Co należy wiedzieć?
Przez ostatnie lata Chiny były głównym motorem napędowym światowej gospodarki. Od 2010 roku chińska gospodarka jest drugą (po USA) na świecie, pod względem wielkości oraz tempa rozwoju. To sprawia, że współpraca handlowa z Chińczykami kwitnie. Ogromny wpływ na powodzenie w relacjach z chińskim kontrahentem ma jednak znajomość zasad kultury panujących w Kraju Środka.
Znaczenie chińskiej gospodarki na rynku światowym
Analitycy twierdzą, że wiek XIX był wiekiem Europy, wiek XX – wiekiem Ameryki, wiek XXI ma być wiekiem Azji. Patrząc na gigantyczny postęp w krajach azjatyckich na przełomie ostatnich lat – nie wypada nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Mimo zawirowań na narodowych rynkach, spowodowanych ostatnim kryzysem gospodarczym (przypadającym na lata 2008 - 2009) oraz tym spowodowanym przez pandemię sytuacja Azji jest stabilna i nic nie zapowiada, by miało się to zmienić. Potentatem są Chiny, których gospodarka jest drugą pod względem tempa rozwoju oraz wielkości – tuż po gospodarce Stanów Zjednoczonych. Przełomowym krokiem było dołączenie Chin do Światowej Organizacji Handlu w 2001 roku. W 2009 roku Chiny stały się czołowym eksporterem na świecie. Rok później uznane zostały za „największą fabrykę świata”. Chińczycy osiągnęli dominującą pozycję w produkcji wielu rodzajów dóbr – odzieży, butów, zabawek oraz elektroniki.
Jaki wpływ na relacje biznesowe z Chińczykami ma kultura?
Prawidłowa komunikacja jest kluczem do wielu drzwi. By jednak otrzymać klucz, a później z powodzeniem otworzyć drzwi – potrzeba czegoś więcej: wiedzy oraz zrozumienia. Każda narodowość posiada charakterystyczne dla siebie cechy oraz filary, na których opiera swoją kulturę.
Jak radzi ekspert z firmy Ideum, świadczącej usługi pośrednictwa w handlu z Chinami: aby relacje biznesowe z chińskim kontrahentem były jak najlepsze, warto zapamiętać, że komunikacja z Chińczykami oraz otwartość ma ogromne znaczenie. Chińczycy są bowiem narodowością szczególnie ceniącą partnerskie relacje w biznesie. Ważny jest dla nich spokój oraz opanowanie, nie lubią natomiast zbytniego pośpiechu i roztargnienia. Ponadto nie mają oni w zwyczaju odpowiadać na pytania, które nie padły. Dlatego tak istotne w kontaktach z Chińczykami jest zadawanie pytań o szczegóły transakcji. Znajomość zasad kultury obowiązujących w Kraju Środka umożliwia nie tylko prawidłową komunikację, ale przede wszystkim pozwala zbudować trwałe, długofalowe i owocne relacje biznesowe.
Systemy filozoficzne i religijne fundamentami chińskiej kultury biznesu
Chińska kultura zakorzeniona jest głęboko w systemach filozoficznych i religijnych takich, jak buddyzm, taoizm, szintoizm.
Chińczycy to naród, według którego każda jednostka ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania całości – wychodzą z założenia, iż siła tkwi w grupie. W związku z tym bardzo istotne są dla nich więzy rodzinne i przyjacielskie, tak zwane guanxi. W mniemaniu Chińczyków gestem utrzymującym dobre relacje są wszelkie wzajemne przysługi czy upominki. Tym, co buduje relacje, jest również lojalność oraz honor.
Fundamentalne znaczenie w chińskiej społeczności ma hierarchia relacji społecznych – przełożony ma niepodważalny autorytet oraz prestiż. Hierarchia ta ma swoje odzwierciedlenie nie tylko w strukturach państwa, ale też w pracy, w domu czy szkole. Podwładni mają kategoryczny obowiązek posłuszeństwa wobec swojego zwierzchnika.
Podejmując rozmowy z chińskim partnerem warto mieć na uwadze również fakt, iż dla Chińczyków bardzo ważne jest poznanie partnera, nie tylko od strony biznesowej. Chińczycy potrzebują więcej czasu, by zaufać rozmówcy z Zachodu – dlatego starają się go poznać jak najlepiej, co pozwoli na ograniczenie ryzyka transakcji.
Im człowiek jest starszy, tym ma większe poważanie i szacunek otoczenia. Zdaniem Chińczyków – z wiekiem człowiek ma bogatsze doświadczenie i obszerniejszą wiedzę – tym samym może być bardziej pomocny i pożyteczny dla społeczeństwa.
Niezwykle istotne w relacjach jest zachowanie spokoju i opanowania. Wszelkie ostentacyjne wyrazy niezadowolenia czy złości są przez Chińczyków nieakceptowalne - nie uznają oni zbyt wysokiej ekspresyjności w zachowaniu. Gwałtowne zachowania zaburzają harmonię wywodzącą się z filozofii stoicyzmu, która jest jednym z filarów chińskiej kultury.
Chińska kultura biznesu niewątpliwie wyróżnia naród chiński na tle innych narodowości. Nawiązywanie relacji z chińskim kontrahentem należy do niełatwych zadań. W tej sytuacji dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy firmy zajmującej się pośrednictwem w handlu z Chińczykami. Dzięki temu łatwej będzie poznać motywację oraz specyfikę ich zachowania, by we wzajemnych kontaktach uniknąć szoku kulturowego i towarzyszącego mu niepokoju oraz poczucia izolacji.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Wynajem podnośnika koszowego Andrzej Derewenda
70-791 Szczecin, Zoologiczna 21 lok. 10
-
Centrum Badań i Dozoru sp. z o.o.
43-143 Lędziny, Lędzińska 8
-
Kk Construction Krzysztof Kasica
05-600 Janówek 27 a(przy giełdzie słomczyn)