Materiał Partnera

Typowe usterki zawieszenia w samochodach osobowych

Typowe usterki zawieszenia w samochodach osobowych

Usterki zawieszenia mogą się zdarzyć w każdym pojeździe. Są one skutkiem znacznego zużycia układu kierowniczego, który intensywnie pracuje podczas jazdy. Ważna jest jego prawidłowe działanie, gdyż ma to wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. To ten układ zapewnia przyczepność kół do asfaltu. Jakość dróg może negatywnie wpływać na jego stan techniczny i spowodować wiele awarii. Dowiedz się, jakich!

Najbardziej popularne usterki zawieszenia

Elementy zawieszenia, które są odpowiedzialne za tłumienie nierówności, są narażone na duże obciążenia. Mogą przez to ulegać awariom i wymagać naprawy lub wymiany. Najczęściej dotyczy to amortyzatorów i wahaczy. Objawem nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu jest wyciek gazu lub oleju. Samochód gorzej się prowadzi, wydłuża się droga hamowania. Usterki wahaczy związane są głównie z działaniem tulei oraz sworzni. Warto je skontrolować, gdy zaczną wydawać charakterystyczne stukanie. Można wówczas zaobserwować też luz na kierownicy.

Jak wskazują specjaliści firmy Prosper, podobne objawy są typowe dla awarii maglownicy. Są one odczuwalne zwłaszcza podczas jazdy po wyboistej powierzchni. Warto pamiętać, że podróżowanie z zepsutą maglownicą i „wybitym” zawieszeniem nie jest bezpieczna dla użytkowników ruchu drogowego.

Pozostałe awarie – stabilizatory, wahacze, sworznie

Naprawa zawieszenia jest również konieczna w przypadku awarii łączników stabilizatora. Element ten ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy po łukach. Na ogół psują się przeguby kulowe, co objawia się głuchymi odgłosami podczas jazdy po nierównym terenie. Usterki często dotyczą także tulei, które są obejmami mocującymi ten podzespół do nadwozia samochodu. Kierowca usłyszy w takim przypadku charakterystyczne skrzypienie dochodzące z przedniej osi podczas jazdy po nierównościach.

Do częstych usterek należą te dotyczące wahaczy. Z czasem może być konieczna wymiana tulei lub sworzni. Ulegają one często korozji oraz skrzywieniu. W niektórych modelach samochodów, z uwagi na koszty, dokonuje się wymiany całych wahaczy. Lekceważenie tych uszkodzeń może się skończyć nawet wypięciem się koła podczas jazdy. W serwisach samochodowych naprawia się również takie elementy jak tylne belki. Może w nich dojść do uszkodzenia tulei metalowo-gumowych, które mocują belki do nadwozia.

Wszelkie awarie zawieszenia trzeba usuwać jak najszybciej. Zignorowanie problemów może stwarzać poważne zagrożenie na drodze. Często również zdarza się, że jedno uszkodzenie przyczynia się do awarii innych elementów.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję