Artykuł sponsorowany

Środki trwałe w przedsiębiorstwie. Jak je ewidencjonować?

Środki trwałe w przedsiębiorstwie. Jak je ewidencjonować?

Praktycznie każde przedsiębiorstwo dysponuje środkami trwałymi. Samochody, maszyny, nieruchomości, dzieła sztuki, a nawet inwentarz żywy to nie jedyne elementy z tego obszaru. Zgodnie z przepisami środki trwałe stanowią własność lub współwłasność, chociaż tak naprawdę nie ma jednej definicji tego pojęcia. Wiele osób nie odróżnia też ich od elementów wyposażenia lub zwykłego zakupu. Czym więc są środki tego typu i jak je ewidencjonować?

Środki trwałe – jak wygląda ich ewidencja?

Środki trwałe przede wszystkim muszą być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby prowadzonej działalności lub oddane do użytku na podstawie konkretnej umowy, dzierżawy lub najmu. Poza tym ich przewidziany okres stosowania powinien być dłuższy niż rok. Wielu przedsiębiorców się jednak zastanawia, jak wygląda ewidencja środków trwałych w firmie w praktyce.

Ten obowiązek określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dotyczy on zarówno podmiotów gospodarczych, które się rozliczają na podstawie wspomnianej księgi jak i ryczałtowców – mówi specjalista z biura rachunkowego COMPO SYSTEM Sp. z o.o.

Chociaż ewidencja nie jest określona konkretnym wzorem, trzeba w niej umieścić niezbędne informacje. Oprócz odpowiedniej numeracji z użyciem liczb porządkowych, są to:

  • data nabycia i przyjęcia do używania,

  • określenie dokumentu, który stwierdza nabycie,

  • opisanie środka trwałego,

  • jego wartość początkowa.

  • stawka amortyzacyjna,

  • kwota odpisu amortyzacyjnego.

Na takim dokumencie często musi się znaleźć też zaktualizowana wartość początkowa i kwota odpisów amortyzacyjnych, wartość ulepszenia, jak i data likwidacji oraz jej przyczyna albo data zbycia. Konkretne informacje są uzależnione od stanu środka trwałego i działań z nim związanych. Nie każdy też wie, że w przypadku przedmiotu o wartości mniejszej niż 10 000 zł, przepisy pozwalają na bezpośrednie zaliczanie ich w koszty.

Jak skutecznie prowadzić ewidencję środków trwałych?

Prowadzenie ewidencji środków trwałych bywa czasochłonne, a nierzadko problematyczne. Dlatego warto skorzystać z usług profesjonalistów, którzy świadczą usługi tego typu. Ponadto specjaliści służą wsparciem również w innych kwestiach podatkowych, oferując kompleksową pomoc i obsługę przedsiębiorstw.

Stawiając na usługi biur rachunkowych, oszczędzasz mnóstwo czasu i możesz swobodnie zająć się rozwojem swojej firmy. Kwestie podatkowe powierzasz w ręce prawdziwych profesjonalistów, którzy bezbłędne i skutecznie się nimi zajmą.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.