Artykuł sponsorowany

Sprzedawać mieszkanie/dom z pośrednikiem czy samodzielnie?

Sprzedawać mieszkanie/dom z pośrednikiem czy samodzielnie?

Przy sprzedaży nieruchomości możemy skorzystać z pośrednika, który zajmie się wszystkimi niezbędnymi czynnościami. Niektórzy jednak wolą zaoszczędzić i podjąć się wyceny, stworzenia reklamy i znalezienia nabywcy za pomocą tanich lub darmowych źródeł ogłoszeniowych. Brak wiedzy i obeznania w temacie nieruchomości sprawia, że chęć zaoszczędzenia może wcale nie być taka opłacalna.

Wycena nieruchomości

Sprzedaży mieszkania lub domu przeważnie dokonuje się raz na długi okres czasu. Przy wycenie trzeba uwzględnić mnóstwo czynników – metraż, lokalizację, rok budowy budynku, stan techniczny i ogólny wnętrza, koszty utrzymania, wielkość działki w przypadku domu, piętro i winda w przypadku bloku, a także wiele innych pomniejszych czynników. Wycena musi oczywiście opierać się o ceny ukształtowane przez regionalny rynek. Większość osób przy sprzedaży narzuca kwotę, która dla potencjalnych nabywców jest wysoce nieatrakcyjna. Jest to związane właśnie z brakiem znajomości rynku nieruchomości. Pośrednik, który codziennie obcuje z ogłoszeniami i umowami, potrafi dokonać takiej wyceny, żeby uwzględniła ona wszystkie czynniki i pozwoliła sprzedawcy otrzymać realny zysk.

Przygotowanie ogłoszenia

Osoby chcące sprzedać nieruchomość często myślą, że produkt ceniony na rynku sam znajdzie nabywców. W związku z tym powstają proste ogłoszenia i amatorskie zdjęcia, które zostają umieszczone w darmowych źródłach ofertowych. Lepszą cenę wynegocjujemy wtedy, gdy nieruchomość będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem. A nie osiągniemy tego poprzez nieatrakcyjną dla klientów treść, rozmazane zdjęcia czy niechętne przeprowadzanie rozmów. Pośrednik potrafi stworzyć ogłoszenie w taki sposób, by zawierało ono wszystkie najważniejsze informacje. Natomiast dodane fotografie będą wykonane profesjonalnie. Pamiętajmy, że na ludzi najpierw działa to, co zobaczą. Dopiero potem zwracają uwagę na istotne szczegóły.

Środki przekazu

Samo ogłoszenie nic nie zdziała jeśli nie dotrze do docelowej grupy odbiorczej. W skrócie oznacza to, że np. ogłoszenie powieszone na słupie mogą zobaczyć osoby idące do pracy, po zakupy itd. Nie są to potencjalni nabywcy, ale przypadkowi ludzie. Sposobów na reklamowanie swojej oferty jest wiele, lecz najpopularniejsze media i najtańsze sposoby mogą nie przynieść pożądanych rezultatów. Pośrednicy nieruchomości znają rynek także od tej strony. Wiedzą, gdzie najczęściej zaglądają nabywcy danego regionu. Nie zawsze są to komercyjne strony internetowe, ale np. regionalne radio czy miejscowa gazeta. Często pośrednicy na swoich stronach internetowych także posiadają bazę ogłoszeń.

Kontakt z zainteresowanymi

Wiele osób nie ma czasu, by spotykać się z potencjalnymi nabywcami. Zdarza się również tak, że rozmowy wyprowadzają z równowagi np. przez nieopłacalne negocjacje, znajdowanie potencjalnych usterek na każdym kroku i zaniżanie wartości nieruchomości. Tym także może zajmować się pośrednik. Nie da się on przegadać co do przesadnego zaniżenia ceny, bo rzadko ktoś posiada wiedzę na takim poziomie jak on. 

Joanna Jażdżewska i Kamil Zduńczyk prowadzący zespół pośredników w Gdyni dodają: Rolą pośredników jest także sprawdzanie nabywców pod kątem uczciwości i możliwości finansowych. W sprzedaży nieruchomości nie chodzi tylko o to, by znaleźć jakiegokolwiek klienta. Po czasie może się okazać, że jest on niewypłacalny. Musi to być osoba rzetelna.

Przygotowanie odpowiednich dokumentów

Pośrednik nieruchomości nie może samodzielnie dokonać transakcji swojego klienta, lecz jest w stanie wykonać wiele zadań, które doprowadzą obie strony do satysfakcjonującego porozumienia. To z kolei związane jest m.in. z kompletowaniem dokumentacji oraz współpracą z notariuszem lub innymi podmiotami prawnymi. Za kompleksową ofertę usług pośrednik potrąca określony procent od ustalonej kwoty. Jeśli uwzględnimy wszystkie obowiązki, które składają się na cały proces sprzedaży, włożone w nie godziny pracy, niezbędną wiedzę i umiejętności, to koszty takiej usługi wcale nie są wysokie. Oczywiście można się bez nich obejść, lecz zanim się tego podejmiesz, wykonaj plan działań i zastanów się, czy to w ogóle będzie opłacalne.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.