Artykuł sponsorowany

Skuteczna pasteryzacja kluczem do bezpiecznego produktu

Skuteczna pasteryzacja kluczem do bezpiecznego produktu

Na produktach spożywczych, obok informacji dotyczących składu czy sposobu ich przygotowania, często znajdują się wzmianki na temat sposobu przedłużenia ich przydatności do spożycia. Jednym z nich jest tak zwana pasteryzacja, której cel to zatrzymanie rozwoju niechcianej mikroflory w produkcie. Czym dokładnie jest ten proces? Sprawdź, co warto o nim wiedzieć.

 

Bezpieczna produkcja artykułów spożywczych

 

Jednym z najważniejszych aspektów, na który zwraca się uwagę podczas produkcji żywności, jest zachowanie wysokiego standardu w zakresie higieny. Dzięki temu powstają produkty bezpieczne, które wyróżnia odpowiednio obliczona przez specjalistów data przydatności do spożycia. Jak podkreślają pracownicy takich firm, jak Nova Process, obecne w produktach bakterie, które mogłyby dostać się do nich na poszczególnych etapach produkcji, przyczyniają się do pogorszenia jakości żywności. Powodują one np.:

  • szybkie psucie się pokarmu,
  • nieprzyjemny zapach i smak,
  • zmianę barwy.

 

Rozwój bakterii w żywności jest wiec zjawiskiem mocno niekorzystnym. W celu wydłużenia okresu przydatności produktu do spożycia konieczne jest zatem pozbycie się ich, co jest możliwe między innymi przez pasteryzację. 

 

Czym dokładnie jest pasteryzacja?

 

Pasteryzacja polega na poddaniu produktu, który został wcześniej umieszczony np. w słoiku lub puszcze, działaniu wysokiej temperatury – od 70°C do 95°C. Czas tego procesu to od kilku do kilkunastu minut, zależnie od indywidualnych wymagań. Celem pasteryzacji jest likwidacja rozwoju drobnoustrojów, które mogłyby przyczyniać się do skrócenia przydatności do spożycia produktu. Dużą zaletą w tym przypadku jest brak wpływu na walory smakowe i zapachowe. Do najczęściej pasteryzowanych produktów zalicza się między innymi:

  • mleko,
  • produkty na bazie owoców oraz warzyw,
  • piwo i wino.

 

Korzystając ze specjalistycznych urządzeń do pasteryzacji, warto postawić na sprawdzone instalacje technologiczne. Można wówczas liczyć na proste ustawienie urządzeń np. w zakresie temperatury czy czasu trwania procesu. Należy bowiem zauważyć, że jedno przedsiębiorstwo może specjalizować się w produkcji różnego asortymentu wymagającego innych warunków w zakresie pasteryzacji.

 

Dlaczego warto pasteryzować produkty spożywcze?

 

W przemyśle spożywczym pasteryzowanie wydłuża datę przydatności do spożycia poszczególnych produktów. Dla producenta oznacza to, że asortyment można znacznie dłużej magazynować. To z kolei ma często wpływ na wybór produktów przez odbiorców i klientów docelowych.

 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.