Silniki do barek. Przegląd rozwiązań
Barki to szeroka grupa jednostek pływających. Słowo „barka” kojarzone jest najczęściej ze statkiem służącym do transportu ładunków w żegludze śródlądowej. Istnieją jednak także, znacznie się od nich różniące, barki turystyczne i mieszkalne. Z tego powodu silniki do barek również są zróżnicowaną grupą, która obejmuje wiele rozwiązań konstrukcyjnych. Jakie jednostki napędowe stosuje się w barkach?
Silniki w barkach transportowych
Barki transportowe najczęściej nie mają własnego napędu. Są holowane za pomocą holowników lub pchane z wykorzystaniem pchaczy. Istnieją jednak barki transportowe wyposażone we własny napęd. Jest nim najczęściej silnik Diesla o dużej mocy, umożliwiający poruszanie się pod prąd rzeki. Jednostki napędowe stosowane w barkach dzieli się na wolnossące i doładowane: te pierwsze czerpią powietrze, wykorzystując różnicę ciśnień między komorą spalania a otoczeniem, a te drugie zasysają powietrze o większym ciśnieniu niż atmosferyczne. Silniki do barek transportowych dostępne są w różnych klasach obciążeniowych: od M1 do M5. Najmocniejsze jednostki, należące do klasy M1, mogą działać nieprzerwanie przez 24 godziny na pełnej mocy. Przystosowane są do pracy przez więcej niż 3000 godzin w roku.
Silniki w barkach turystycznych
Barki turystyczne są rodzajem jachtów motorowych. Służą przede wszystkim do dłuższych rejsów turystycznych po wodach śródlądowych. Wyposażane są w silniki Diesla, których moc nie przekracza najczęściej 30 KM. Jednostki napędowe stosowane w barkach turystycznych dzieli się na dwa rodzaje: zaburtowe i wbudowane. Silniki zaburtowe cechują się mniej skomplikowaną budową. Dzięki temu ich naprawa, którą zajmuje się na przykład firma Inter Service z województwa śląskiego, jest tańsza i prostsza. Ponadto łatwo czyści się je z nawiniętych wodorostów czy żyłek wędkarskich. Silniki wbudowane zużywają mniej paliwa. Mają jednak bardziej skomplikowaną budowę niż zaburtowe i wymagają zainstalowania w kadłubie wału śrubowego i innych urządzeń, które zabierają miejsce w części rufowej. Poza tym ich czyszczenie jest trudniejsze.
Silniki w barkach mieszkalnych
Barki mieszkalne to rodzaj jednostek pływających przystosowany do celów mieszkaniowych. Stanowią tanią alternatywę dla tradycyjnych nieruchomości. Jeśli są zacumowane na stałe w jednym miejscu oraz podłączone do lokalnej sieci wodno-kanalizacyjnej i energetycznej, zwykle nie mają własnego napędu. Barki mieszkalne, które mogą samodzielnie pływać, klasyfikuje się jako rodzaj jachtu motorowego przeznaczonego do poruszania się po wodach śródlądowych z niedużą prędkością. Wyposażone są one najczęściej w silniki Diesla o większej mocy niż barki turystyczne. Wynika to z ich większych rozmiarów.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Jurgal Marek Uchman
43-190 Mikołów, Plebiscytowa 17
-
Waldemar Boleń Zakład urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
25-346 Kielce, Zagórska 95
-
Huzar sp.j. Regeneracja Głowic
53-021 Wrocław, Korfantego 36