Artykuł sponsorowany

Różnice między księgowością pełną a uproszczoną

Różnice między księgowością pełną a uproszczoną

Prowadzenie księgowości jest zadaniem skomplikowanym i czasochłonnym, jednak musi mu podołać każdy przedsiębiorca. Okazuje się jednak, że istnieje kilka rodzajów i sposobów na księgowość, co zależy przede wszystkim od specyfiki działalności. Przedsiębiorca czasami może nawet wybrać metodę, zgodnie z którą będzie prowadził swoją dokumentację finansową. Jednym z dylematów jest to, czy zdecydować się na księgowość pełną, czy może uproszczoną.

Czym charakteryzuje się księgowość pełna?

Na księgowość pełną część przedsiębiorców może zdecydować się dobrowolnie, jednak istnieje grupa podmiotów, które mają obowiązek ją prowadzić. Chodzi przede wszystkim o:

  • spółki komandytowe,
  • spółki akcyjne
  • spółki komandytowo – akcyjne,
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • firmy, których dochód w skali roku wyniósł co najmniej 2 miliony euro.

Według obowiązującej ustawy o rachunkowości księgowość pełna obejmuje majątek przedsiębiorstwa, źródła jego finansowania, a także przychody, koszty i wyjściową kondycję firmy. Księgowość pełna polega na prowadzeniu ksiąg rachunkowych, które składają się z księgi głównej, ksiąg pomocniczych, a także wykazu aktywów i pasywów oraz obrotów i sald.

Specjaliści z biura rachunkowego Finanse EG wyjaśniają: Prowadzenie księgowości pełnej jest nie tylko droższe, ale przede wszystkim bardzo skomplikowane i czasochłonne. Wymaga dużego doświadczenia i specjalistycznej wiedzy, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na powierzenie księgowości pełnej zewnętrznym biurom księgowym.

Najważniejszą funkcją księgowości pełnej jest obliczanie należnego podatku, który firma musi zapłacić. Dodatkowym zadaniem jest kontrola i bieżąca analiza kondycji finansowej przedsiębiorstwa, co może pomóc w podejmowaniu decyzji o zakupach lub inwestycjach.

Najważniejsze cechy księgowości uproszczonej

Księgowość uproszczona, jak sama nazwa mówi, jest prostszą wersją księgowości pełnej. Można prowadzić ją samodzielnie lub z pomocą biura rachunkowego. Księgowość uproszczona polega na ewidencji finansów na podstawie wybranego, jednego z trzech dokumentów:

  • Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR),
  • ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  • karty podatkowej.

Księgowość uproszczona jest zdecydowanie łatwiejsza w prowadzeniu, a także tańsza. Z tego powodu poleca się ją przede wszystkim młodym osobom, które dopiero nabierają doświadczenia w prowadzeniu firmy. Jest również idealnym sposobem na wygenerowanie oszczędności finansowych w małej lub rozwijającej się spółce. Z drugiej strony księgowość uproszczona nie daje tak czytelnej informacji o aktualnej kondycji przedsiębiorstwa.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.