Artykuł sponsorowany

Rola i znaczenie pomiarów akustycznych

Rola i znaczenie pomiarów akustycznych

Pomiary akustyczne mają na celu analizę czynników związanych z  dźwiękiem w pomieszczeniach. Nie są to proste czynności i w większości przypadków wymagają użycia specjalistycznego sprzętu oraz wiedzy doświadczonych fachowców. Akustyka wnętrza zależy od wielu czynników i ma bardzo duży wpływ na sposób oraz prędkość rozchodzenia się fal dźwiękowych, oraz jakość muzyki.

Jak wykonuje się pomiary akustyczne w pomieszczeniach?

Do pomiarów akustycznych używa się specjalistycznego sprzętu takiego jak nowoczesne kamery akustyczne, które umożliwiają wizualizację źródeł dźwięku. W tego typu badaniach stosuje  się także innowacyjne sondy akustyczne, które sprawdzają bezpośrednią prędkość akustyczną cząstek. Działania ta obejmują także pomiary odpowiedzi częstotliwościowej czasu pogłosu oraz stopnia zrozumiałości mowy lub też muzyki w danym pomieszczeniu.

W praktyce pomiar akustyczny polega na umieszczeniu urządzenia w pomieszczeniu, którego akustykę chcemy przeanalizować i sprawdzeniu szczegółowych parametrów dostarczanych przez nowoczesne oprogramowanie zainstalowane w tego typu sprzęcie.

Jakie parametry można uzyskać podczas pomiarów akustycznych?

Badania akustyczne umożliwiają sprawdzenie parametrów takich jak:

  • zewnętrzne i wewnętrzne źródła hałasu,
  • czas pogłosu,
  • stopień izolacyjności akustycznej pomieszczenia,
  • poziom dźwięku do instalacji technicznych.

Tak szczegółowe informacja w zakresie parametrów dźwiękowych można uzyskać m.in. od firmy ZBŚ Andrzej Kropiwiec z Warszawy.

Po co wykonuje się pomiary akustyczne?

Pomiary akustyczne wykonuje się w celu sprawdzenia natężenia dźwięku, pomiaru hałasu oraz określenia parametrów związanych z rozchodzeniem się dźwięku w danym pomieszczeniu.

Tego typu analiza jest przydatna w przypadku, gdy hałas dochodzący do mieszkania jest zbyt uporczywy, a ściany niewystarczająco izolują dźwięki. Przed wygłuszeniem pomieszczenia warto najpierw sprawdzić, w jakich miejscach cząstki przedostają się najbardziej i zaprojektować izolację na podstawie danych z badań akustycznych.

Kolejną sytuacją, w której warto przeprowadzić pomiary akustyczne, jest wczesny etap projektowania domu. Analiza czynników dźwiękowych jeszcze przed zbudowaniem konstrukcji umożliwia bowiem ewentualne poprawki i projekt ścian, który w dostatecznym stopniu wyizoluje dochodzące z zewnątrz dźwięki.

Trzecią sytuacją, kiedy warto wykonać tego typu pomiary, jest słaba i niewyraźna akustyka w pomieszczeniu. Oznaką takiego stanu rzeczy może być niezrozumiała mowa oraz niewystarczająca jakość muzyki.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.