Rodzaje znaków towarowych i ich charakterystyka
Jesteś właścicielem marki lub osobą odpowiedzialną w przedsiębiorstwie za budowanie jej pozycji rynkowej? Na pewno przyda ci się wiedza na temat znaków towarowych oraz ich ochrony. Mówiąc najprościej, znak towarowy to każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie twoich towarów i usług od podobnych propozycji, które na rynek dostarczają twoi konkurenci. Znakiem towarowym może być logo czy nazwa firmy, ale nie tylko.
Co to jest znak towarowy? Po co i jak go chronić?
Aktualną definicję znaku towarowego znajdziemy w ustawie Prawo własności przemysłowej, nowelizowanej ostatnio w 2019 roku. Wg ww. ustawy Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Jak czytamy dalej, znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk. Oznacza to, że znakiem towarowym może być nie tylko tzw. logo graficzne, umieszczane zwykle na opakowaniach produktów czy na firmowym papierze; może on przyjmować różne, niekonwencjonalne formy.
Znaki towarowe są oznaczeniami używanymi w handlu. Jak powiedzieliśmy sobie już we wstępie, służą do identyfikacji towarów bądź usług danego przedsiębiorcy, a więc pozwalają na odróżnienie ich od tych proponowanych przez firmy konkurencyjne. Funkcja identyfikacyjna znaku towarowego ma olbrzymią rolę w budowaniu wizerunku i reputacji marki w oczach odbiorców. Ochrona prawna znaku towarowego zapobiega jego nieuczciwemu wykorzystywaniu przez konkurencję, a jednocześnie umożliwia właścicielowi czerpanie korzyści materialnych z jego wykorzystywania. Ochronę prawną znaku towarowego można uzyskać przez jego rejestrację w Urzędzie Patentowym RP. Zanim Urząd udzieli prawa ochronnego znakowi, dokładnie zbada wniosek pod kątem formalno-prawnym i merytorycznym.
Rodzaje znaków towarowych
Do wniosku o rejestrację i ochronę znaku towarowego należy dołączyć jego reprezentację. W zależności od rodzaju znaku może ona przybierać różne formy. Konwencjonalne znaki towarowe, a więc znaki graficzne, słowno-graficzne i słowne zazwyczaj reprezentowane są w formie papierowej, przy czym zgłaszającego obowiązuje przestrzeganie wymaganych wymiarów reprezentacji. W przypadku niekonwencjonalnych znaków towarowych konieczne będzie załączenie reprezentacji w formie elektronicznej, np. na nośniku CD – wyjaśnia ekspert z Kancelarii BELLEPAT w Przemyślu.
Ustawa Prawo własności przemysłowej nie przedstawia skończonego wykazu oznaczeń, które mogą uzyskać ochronę prawną; podkreśla jedynie, że oznaczenie musi a) nadawać się do odróżnienia towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego i b) nadawać się do przedstawienia w rejestrze. Nie ulega jednak wątpliwości, że najczęściej ochroną obejmowane są znaki konwencjonalne, czyli słowne, słowno-graficzne i graficzne. Ochrona słownego znaku towarowego dotyczy słowa bez szaty graficznej, a więc nie odnosi się wyłącznie do sposobu zapisu, ale przede wszystkim do jego brzmienia. Znakiem słownym można chronić np. nazwę firmy lub konkretnego produktu. W przypadku słowno-graficznych znaków towarowych chroniony jest wygląd znaku, a więc tzw. logo, złożone ze słowa (słów) wraz z szatą graficzną. Graficznym znakiem towarowym jest rysunek bądź grafika, występująca niezależnie od słowa.
Wszystkie inne znaki towarowe możemy zaliczyć do niekonwencjonalnych. Niekonwencjonalnym znakiem towarowym może być kolor (charakterystyczne odcienie barw kojarzone z poszczególnymi sieciami komórkowymi w Polsce), kształt (forma przestrzenna opakowania, wyróżniająca produkt na tle konkurencyjnych), deseń (typowy znak towarowy marek odzieżowych). Oprócz ww. spotyka się również pozycyjne i dźwiękowe znaki towarowe, a także znaki ruchome, zapachowe i wiele innych.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
-
Movers Witold Fedorowicz
02-626 Warszawa, al. Niepodległości 46/50 lok. 131
-
Geoprojekt Szczecin Sp. z o.o.
70-893 Szczecin, Tartaczna 9