Artykuł sponsorowany

Rodzaje prezentacji obrazu w badaniach ultrasonograficznych

Rodzaje prezentacji obrazu w badaniach ultrasonograficznych

Badanie ultrasonograficzne, potocznie nazywane USG, to jedno z podstawowych badań diagnostycznych. Dzięki nowoczesnej technologii badanie USG pozwala nam wykryć różne choroby i dolegliwości na wczesnym etapie. W wielu przypadkach pozwala zachować zdrowie, a nawet życie. Jak dokładnie działa USG i jakie rodzaje obrazów możemy uzyskać za jego pośrednictwem?

Jak działa ultrasonograf?

Badanie USG wykonywane jest za pomocą specjalistycznego aparatu, nazywanego ultrasonografem. Badanie USG jest kompletnie bezbolesne, a urządzenie do swojej pracy wykorzystuje fale akustyczne o wysokie częstotliwości, których nie jesteśmy w stanie usłyszeć. Fale te "rozchodzą" się po ciele i w żaden sposób nie uszkadzają komórek. Badanie USG w porównaniu do badania rentgenowskiego, jest w pełni bezpieczne dla pacjenta. Ultrasonograf składa się z odbiornika i przekaźnika fal ultradźwiękowych. Dzięki falom wysokiej częstotliwości, można dokładnie zobrazować narządy ludzkiego organizmu. Badanie USG stanowi podstawową metodę diagnostyczną, nie raz ratującą życie. Sprawdza się jednak nie tylko podczas stawiania diagnoz, ale również monitorowania postępów leczenia czy podejmowania decyzji o działaniach profilaktycznych. Wysokiej jakości sprzęt USG sprzedają chociażby producenci tacy jak Gemed. Obraz prezentowany na badaniu USG może być na kilka sposobów.

Prezentacja obrazu w badaniu USG

Rodzajów prezentacji obrazu w ultrasonografie jest kilka. Prezentacja A (Amplitude) jest najprostsza i stosowana w okulistyce. Wyświetla wartości amplitudy odbieranego sygnału w funkcji odległości. Prezentacja B – Brightness – wizualizuje 2-wymiarowy przekrój, w której chwilowa wartość odbieranego sygnału moduluje jasność kolejnych punktów obrazu. Można ją wykorzystać do badania szyi, głowy czy jamy brzusznej. Prezentacja M odsłuchuje z kolei echo z tego samego kierunku, w następujących po sobie chwilach czasowych. Jest wykorzystywana przede wszystkim do badania ruchu serca. Prezentacja D, nazywana popularnie Dopplerem, odbiera falę ultradźwiękową odbitą od poruszających się krwinek. Badanie Dopplera służy m.in. do diagnozy przewężeń w naczyniach krwionośnych. Istnieją jeszcze prezentacje typu CFM – Color Flow Mapping oraz CFA – Color Flow Angiography. Nowoczesne aparaty USG umożliwiają jeszcze jeden rodzaj prezentacji obrazu – obrazowanie trójwymiarowe, umożliwiające szczegółową ocenę narządów. Wykorzystywane jest m.in. w radiologii, gastrologii, badaniach ginekologicznych i płodu czy w urologii.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.