Rodzaje instalacji LPG

Instalacje I generacji
Czyli rozwiązanie najstarsze i najprostsze, ale jednocześnie najmniej wydajne. Instalacje tego typu są układami całkowicie mechanicznymi, nie posiadają elementów elektronicznych i w związku z tym nadają się do montażu wyłącznie w starszych samochodach wyposażonych w silnik gaźnikowy, bez katalizatora i sondy lambda. Brak elektronicznego osprzętu uniemożliwia dynamiczne regulowanie składu mieszanki paliwowej, co wpływa niekorzystnie na zużycie gazu. Z drugiej strony instalacje te są bardzo tanie w montażu. Stosuje się je w samochodach z pochodzących z lat 70. i 80.
Instalacje II generacji
Montowane są w samochodach, których silniki posiadają jedno- lub wielopunktowy wtrysk paliwa, sondę lambda i ewentualnie katalizator. Instalacje gazowe II generacji zapoczątkowały stosowanie elektronicznych modułów sterujących dawkowaniem mieszanki paliwowej. Instalacje te są droższe od I generacji i stosowane w autach pochodzących z lat 90.
Instalacje III generacji
Powszechnie uważane są za formę pośrednią między generacją II i IV. Same w sobie nie są jednak zbyt popularne wśród kierowców i instalatorów, ponieważ ich konstrukcja zawiera wady, takie jak jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo-powietrznej.
Instalacje IV generacji – instalacje sekwencyjne
To rozwiązanie obecnie cieszące się największą popularnością.
Tym, co odróżnia je od generacji poprzednich, jest zastosowanie tylu wtryskiwaczy gazu, ile cylindrów znajduje się w silniku – wyjaśnia przedstawiciel firmy ALEX – Ponadto do kontroli składu oraz dawkowania mieszanki powietrzno-gazowej stosuje się bardzo zaawansowane sterowniki, podłączone komputera silnika pojazdu. W ten sposób osiąga się bardzo wysoką wydajność pracy jednostki napędowej przy jednoczesnym utrzymaniu zużycia paliwa na optymalnym poziomie.
Instalacje V generacji – do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Rozwiązanie umożliwiające zasilanie gazem silników z wtryskiem bezpośrednim, za pomocą instalacji podającej autogaz pośrednio, czyli do kolektora dolotowego, przy jednoczesnym dotrysku benzyny do komór spalania.
Jest to swego rodzaju kompromis, pomiędzy kosztowną instalacją VI generacji a uniwersalnością, jaką daje instalacja IV generacji, z tym że do każdego modelu silnika, należy stworzyć odpowiedni algorytm sterowania wtryskiwaczami LPG i benzynowymi. Takim rozwiązaniem jest np. system Idea – dodaje przedstawiciel firmy ALEX.
Instalacje VI generacji – do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Rozwiązanie to nie cieszy się na razie dużym zainteresowaniem klientów, ponieważ jest ono dedykowane do najnowszych modeli silników samochodowych. Ich cechą charakterystyczną jest to, że umożliwiają one wtrysk gazu bezpośrednio do komór spalania w fazie ciekłej, przy użyciu dodatkowych lub fabrycznych wtryskiwaczy, co wiąże się z koniecznością modyfikacji wysokociśnieniowej pompy paliwa.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Zod-Mark s.c. Zakład oznakowania drogowego Janusz Koprowski Janusz Motowidło
50-430 Wrocław, Świstackiego 30
-
Waldemar Boleń Zakład Urządzeń Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
25-346 Kielce, Zagórska 95
-
Wulkam Przeglądy samochodów
43-300 Bielsko-Biała, Żeromskiego 3
-