Artykuł sponsorowany

Rodzaje form do termoformowania

Rodzaje form do termoformowania

Technologia produkcji elementów z tworzyw sztucznych w procesie termoformowania polega na nadawaniu im odpowiedniego kształtu po uprzednim podgrzaniu materiału do optymalnej temperatury. Do tego procesu niezbędne są  maszyn zwane termoformierkami oraz precyzyjnie ukształtowane formy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są podstawowe rodzaje form do termoformowania?

Dlaczego termoformowanie jest popularne?

Termoformowanie jest najtańszą technologią obróbki termoplastycznych tworzyw sztucznych. Polega na podgrzewaniu półfabrykatów, a następnie kształtowaniu ich w termoformierkach przy pomocy specjalnych form termoformujących. Wspomniane formy różnią się w zależności od aplikacji materiału oraz sposobu podawanego ciśnienia na formowany arkusz płyty lub folii. Projektowaniem form do termoformowania zajmują się specjalistyczne firmy z rozbudowanym know-how, dużym doświadczeniem i zaawansowanym parkiem maszynowym. Dobrym przykładem takiej firmy jest producent form termoformujących Thermo-Tools z miejscowości Oborniki Wielkopolskie, który oferuje formy do maszyn WM, GN Plastics, Illig, Kiefel oraz oprzyrządowanie do termoformowania.

Rodzaje form do termoformierek

Termoformowanie przebiega w kilku etapach i rozpoczyna się od obustronnego podgrzania materiału. Następnie płyty z tworzyw sztucznych albo foli kształtowane są w sposób  próżniowy lub ciśnieniowe. Stąd wyróżnia się formy do termoformowania próżniowego (podciśnieniowego) lub formowania ciśnieniowego (nadciśnieniowego). Pierwsze formy wymuszają odkształcenia materiału za pomocą próżni, w drugich natomiast wykorzystuje się sprężone powietrze. Bardzo często łączy się ze sobą obydwie techniki dla zwiększenia wydajności i lepszej jakości kształtu. Wówczas formowanie odbywa się przez oddziaływanie na jedną lub dwie stron płaszczyzny półfabrykatu jednoczenie podciśnienia i nadciśnienia.

Formowanie odbywać się może w formach negatywowych lub pozytywowych, bez wstępnego rozciągania i ze wstępnym rozciąganiem. Wyróżnia się więc formy negatywowe, które odwzorowują fakturę powierzchni i wymiary po zewnętrznej stronie wyrobu oraz formy pozytywowe, odwzorowujące cechy wyrobu po wewnętrznej jego stronie. Inny podział wskazuje na formy pełne do kształtowania produktów „wypukłych” i formy laminowane do produkcji  wyrobów z niszami i zagłębieniami.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.