Rodzaje filtrów do instalacji LPG
Zabrudzenia mogą dostać się d wtryskiwaczy i je zaklejać lub nawet się filtr zatka. Wtedy wtryskiwacz się szybciej zużywa. Może dochodzić do zapętlenia wtryskiwaczy i komputer będzie przerzucał na Pb.
Aby instalacja LPG działała poprawnie, niezbędne są filtry, które zapewniają usuwanie z gazu wszelkich zanieczyszczeń. W przypadku zbyt rzadkiej wymiany może dojść do zwiększonego spalania, przedostania się zanieczyszczeń do wtryskiwacza gazowego, a także problemów z płynną jazdą. Warto więc poznać podstawowe rodzaje filtrów do LPG i dowiedzieć się, jak często należy je wymieniać. W przeciwnym razie możemy doprowadzić do zaklejenia wtryskiwaczy gazu.
Szacuje się, że około 15% samochodów w Polsce posiada instalację LPG. To sporo, bo około 3 miliony aut! Liczba ta stale rośnie, w związku z czym problem wymiany filtrów dotyczy coraz większej liczby kierowców. A te niewielkie elementy mogą mieć wpływ na poprawne działanie nie tylko systemu gazowego, ale również silnika. Zignorowanie zaleceń i pierwszych problemów związanych z koniecznością wymiany filtra może kosztować nas sporo nerwów i pieniędzy. A filtr do instalacji LPG to koszt zaledwie od kilku do kilkudziesięciu złotych.
Filtr fazy ciekłej – pierwszy etap oczyszczania paliwa gazowego
Paliwo, które ma trafić do silnika w pierwszej kolejności, filtrowane jest przez filtr fazy ciekłej. Po uruchomieniu auta oraz przełączenia zasilania gaz znajdujący się pod ciśnieniem kieruje się w stronę komory silnika. Tuż przed reduktorem filtrowany jest przez filtr fazy ciekłej – który usuwa ewentualne zanieczyszczenia znajdujące się w gazie. Filtruje pozostałości znajdujące się w zbiornikach lub opiłki metali z tłoczących paliwo pomp. Jednym słowem wszystko, co mogłoby wpłynąć na pracę instalacji LPG oraz silnika.
Filtr fazy ciekłej zazwyczaj zbudowany jest z tworzywa sztucznego lub metalu. Przypomina walec, w środku którego znajduje się pofalowana bibuła pokryta żywicą, która ma za zadanie zatrzymywać szkodliwe zanieczyszczenia. Zamiast bibuły, w lepszych i droższych filtrach wykorzystuje się również poliester lub włókno szklane. Filtry sprzedawane są razem z gumowymi uszczelkami, zwanymi oringami.
Filtr fazy lotnej – oczyszczanie gazu z wytrącających się frakcji olejowych
Drugim, ważnym dla prawidłowego działania instalacji gazowej filtrem, jest filtr fazy lotnej. Gaz, wstępnie przefiltrowany przez filtr fazy ciekłej przemieszcza się w stronę reduktora, w którym zostaje podgrzany i zmienia stan skupienia z ciekłego na gazowy. Następnie trafia do przewodów, przez które kierowany jest do filtra fazy lotnej. Filtr zatrzymuje szkodliwe dla silnika frakcje olejowe, które wytrącają się po zmianie stanu skupienia gazu. Po oczyszczeniu gaz może trafić do wtryskiwaczy.
Filtr fazy lotnej zbudowany jest podobnie – przypomina walec, we wnętrzu którego znajduje się filtr. Tego typu filtry dzielą się na dwa rodzaje: rozbieralne i nierozbieralne. W pierwszym przypadku możliwa jest wymiana znajdującego się wewnątrz filtra na nowy, bez konieczności wymiany całej obudowy. W drugim przypadku konieczna jest wymiana całości. Bardzo skuteczne są odstojnikowe filtry fazy lotnej, w których gaz wprowadzony do filtra wprawiany jest w wirowy ruch.
Jak często należy wymieniać filtry w instalacji LPG?
Jeżdżąc samochodem wyposażonym w instalację LPG, z pewnością poczujemy, że filtr wymaga wymiany. Konieczność wymiany filtra objawia się przede wszystkim nieregularną pracą silnika, niekiedy zwiększonym spalaniem, niekiedy przełączaniem auta na benzynę. Spadek mocy będzie również związany z szarpaniem podczas jazdy. Lepiej nie ignorować pierwszych objawów, a najlepiej wymieniać filtry tak często jak to konieczne – specjaliści zalecają wymianę co około 10 tysięcy kilometrów, a nawet częściej. Przy małych przebiegach przynajmniej raz w roku. Nie warto oszczędzać – nowy filtr gazowy, dostępny w ofercie AG Sklep to koszt zaledwie kilku-kilkudziesięciu złotych. Również sama wymiana nie jest droga. W warsztacie samochodowym za wymianę obydwu filtrów zapłacimy około kilkudziesięciu złotych. Nie warto więc oszczędzać. Regularna wymiana filtrów zapewni prawidłową pracę zarówno instalacji, jak i silnika – a tym samym komfort podróżowania i zdecydowanie dłuższą żywotność poszczególnych elementów.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Blacharstwo Lakiernictwo Samochodowe Zielińscy
41-704 Ruda Śląska, Jaracza 8 lok. 1
-
-
Huzar sp.j. Regeneracja Głowic
53-021 Wrocław, Korfantego 36
-
Aluteam Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
21-500 Biała Podlaska, Brzeska 79