Artykuł sponsorowany

Porównanie instalacji LPG do samochodów

Porównanie instalacji LPG do samochodów

Instalacje LPG zmieniają się wraz z rosnącym stopniem skomplikowania jednostek napędowych w samochodach. Ta ewolucja jest dosyć dynamiczna, w związku z czym obecnie wyróżniamy aż pięć generacji układów zasilania gazem. W przygotowanym artykule omawiamy szczegółowo wszystkie instalacje. Ponadto wskazujemy, w jakich autach najlepiej zamontować każdą z prezentowanych generacji.

Układ I generacji – podstawowy typ instalacji gazowej

Jest to pierwszy i zarazem najprostszy typ instalacji gazowej. Znajduje zastosowanie w samochodach z silnikami o zasilaniu gaźnikowym, które nie mają katalizatora oraz sondy lambda. Instalacja LPG I generacji nie ma żadnych elementów elektronicznych. Jej działanie bazuje na prawach fizyki i mechaniki.

W układzie I generacji wykorzystywane jest podciśnienie wytwarzanie w kolektorze dolotowym. Gaz w fazie płynnej przez wielozawór wydostaje się ze zbiornika i przewodami dociera do zamontowanego pod maską reduktora-parownika. Silnik uruchamiany jest zawsze na benzynie. W tym trybie musi pracować tak długo, aż gorąca ciecz chłodząca podniesie temperaturę reduktora. W konsekwencji parownik jest w stanie przemienić gaz z fazy ciekłej w lotną. Ponadto reduktor dostosowuje ciśnienie gazu do optymalnego dla silnika poziomu. Gaz w fazie lotnej trafia do mieszalnika, gdzie tworzy się mieszanka gazowo-powietrzna. Pod taką postacią trafia dalej do kolektora dolotowego i komór spalania.

Główną wadą I generacji jest brak możliwości dynamicznego dostosowania składu mieszanki do obciążenia silnika. W konsekwencji instalacja LPG powoduje spadek mocy nawet o 25% przy jednoczesnym wzroście spalania o 20-30%. Na szczęście ten typ instalacji przeszedł już do prehistorii.

Instalacja LPG II generacji – do silników z wtryskiem benzyny

Instalacja LPG II generacji jest przeznaczona dla aut z silnikami wyposażonymi we wtrysk benzyny oraz sondę lambda. Ten typ układu można też zamontować w samochodach wyposażonych w katalizator. Zasada działania instalacji II generacji jest podobna do jej poprzedniczki. Elementem wyróżniającym jest elektroniczny moduł sterujący składem mieszanki gazowo-powietrznej. Rejestruje on sygnały wysyłane przez sondę lambda, czujnik położenia przepustnicy oraz czujnik prędkości obrotowej wału korbowego. Na podstawie tych danych dostosowuje skład mieszanki do potrzeb jednostki napędowej.

Instalacja II generacji wymaga zastosowania emulatora wtryskiwaczy benzyny. Odcina on zasilanie wtryskiwaczy w chwili przełączenia paliwa na gaz. Ten typ układu nie nadaje się do nowoczesnych jednostek napędowych. Zwłaszcza jeśli są wyposażone w plastikowy kolektor dolotowy. Takiej instalacji również już nie spotykamy na naszych drogach.

Instalacja gazowa III generacji – najmniej popularny układ zasilania LPG

Instalacja gazowa III typu to rozwiązanie pośrednie pomiędzy II a IV generacją. Obecnie jest rzadkością ze względu na fakt, że rynek zdominowała sekwencyjna instalacja gazowa. W III generacji mieszalnik został zastąpiony specjalnym dozatorem. Gaz jest podawany do dystrybutora dzięki wykorzystaniu silnika krokowego. Następnie trafia do kolektora ssącego i w konsekwencji do komór spalania. Wadą III generacji jest jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo-powietrznej. Każdy cylinder otrzymuje taką samą ilość mieszanki. Instalacja LPG III generacji może być stosowana w jednostkach napędowych z wielopunktowym wtryskiem oraz kolektorem dolotowym z tworzyw sztucznych. Ten typ instalacji spotykamy sporadycznie, w bardzo starych autach.

Instalacja gazowa IV generacji – początek układów sekwencyjnych

Instalacja gazowa sekwencyjna jest obecnie najczęściej montowanym układem zasilania LPG. Elementem wyróżniającym IV generację jest zastosowanie tylu wtryskiwaczy gazu, ile cylindrów znajduje się w jednostce napędowej. Wtryskiwacze są montowane w kolektorze dolotowym. Moment otwarcia oraz czas pracy jest określany niezależnie dla każdego wtryskiwacza. Za dawkowanie gazu odpowiedzialny jest oryginalny komputer silnika. To sprawia, że nie trzeba już instalować emulatorów. Nowoczesne instalacje czwartej generacji dają możliwość uzyskiwania podobnych osiągów, jak przy zasilaniu benzyną. W przypadku tego rodzaju systemów bardzo ważna jest zarówno jakość używanych w instalacji podzespołów, jak i przeprowadzanego montażu i kalibracji.

Cały proces obsługuje niezależna listwa wtryskiwaczy, która jest wyposażona w czujniki ciśnienia i temperatury gazu. Precyzyjne sterowanie sprawia, że spadek osiągów auta i wzrost spalania są w zasadzie niedostrzegalne. Kluczem do efektywnej pracy układu jest prawidłowy montaż i regulacja instalacji LPG. Reduktor posiada czujnik temperatury cieczy chłodzącej, dzięki któremu przełączenie na gaz następuje automatycznie. Sekwencyjna instalacja gazowa jest zalecana dla większości nowoczesnych silników benzynowych wyposażonych w wielopunktowy wtrysk, katalizator oraz kilka sond lambda. Ważną kwestią przy montażu instalacji LPG jest weryfikacja zgodności z normami emisji spalin. Firma Autogas ALEX z Białegostoku, producent niezawodnych instalacji gazowych, opracowała pierwszy w Polsce system LPG spełniający wymogi normy czystości spalin Euro 6.

Instalacja LPG V – wprowadzenie pompy gazu ciekłego

Działanie tego typu instalacji jest analogiczne do działania benzynowych układów wtryskowych. Instalacje autogazu V generacje przeznaczone są do silników, które wymagają bardzo precyzyjnego dawkowania paliwa. W tym rodzaju instalacji gaz wtryskiwany jest w okolicy zaworów dolotowych, a odparowuje dopiero w kanałach dolotowych. Na ten moment ten typ instalacji jest drogi i problematyczny i jest w fazie testów.

Ten krótki przegląd instalacji LPG powinien dać Ci pewien obraz działania poszczególnych układów. Decyzję o wyborze konkretnego rozwiązania warto jednak pozostawić fachowcom. Dzięki temu instalacja LPG będzie optymalnie dopasowana do jednostki napędowej Twojego modelu auta.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.