Artykuł sponsorowany

Pierwsza wizyta w leczeniu niepłodności. Czego się spodziewać?

Pierwsza wizyta w leczeniu niepłodności. Czego się spodziewać?

Problemy z zajściem w ciążę u osób w wieku rozrodczym występują niestety stosunkowo często. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia, jeżeli nieudane próby zajścia w ciążę trwają przez przynajmniej rok, zaleca się pacjentom szukanie pomocy u specjalistów, czyli u lekarzy, którzy specjalizują się w diagnostyce przyczyn i w leczeniu niepłodności. W naszym artykule tłumaczymy, na czym te działania polegają i czego można się spodziewać po pierwszej wizycie w gabinecie w klinice, która specjalizuje się w leczeniu niepłodności.

Jak częste współcześnie są problemy z zajściem w ciążę?

W XXI wieku problemy z zajściem w ciążę występują coraz częściej u młodych ludzi. Szacuje się, że z takimi problemami może się borykać nawet 25% par w wieku rozrodczym. To bardzo dużo. Przyczyny takich problemów mogą być różne i mogą być spowodowane zarówno problemami po stronie kobiety lub mężczyzny, jak i po stronie obojga partnerów jednocześnie. W przypadku stwierdzenia u siebie problemu niepłodności, czyli trwających przez około rok nieudanych prób doprowadzenia do zajścia w ciążę, pomimo odbywania regularnych stosunków płciowych bez zabezpieczenia, zaleca się skorzystanie z pomocy specjalistów, czyli lekarzy zajmujących się leczeniem niepłodności.

Co należy przygotować na pierwszą wizytę w gabinecie u specjalisty?

Na pierwszą wizytę w gabinecie w celu rozpoczęcia procesu diagnostyki i leczenia niepłodności powinno się zgłosić razem ze swoim partnerem lub partnerką.

O to, dlaczego jest to tak bardzo ważne zapytaliśmy naszego rozmówcę, lekarza specjalistę z Centrum Leczenia Niepłodności Angelius w Katowicach: Jest to bardzo ważne, ponieważ lekarz powinien mieć możliwość porozmawiania  z obojgiem partnerów jednocześnie. Problemy z zajściem w ciążę niekoniecznie muszą być bowiem spowodowane problemami zdrowotnymi i fizycznymi, często zdarza się też tak, że brak powodzenia w próbach zajścia  w ciążę jest związana ze stanem psychicznym partnerów i z powstaniem w wyniku wielu nieudanych prób stresem. Rozmowa ze specjalistą może w tym znacznie pomóc i zdejmie z barków obojga partnerów wiele problemów.

Na pierwszą wizytę w gabinecie warto jest też zabrać ze sobą wyniki wykonanych w ostatnim czasie badań, listę przyjmowanych leków oraz swoją historię chorób. Wszystkie te elementy mogą być dla lekarza istotne.

Przebieg pierwszej wizyty w leczeniu niepłodności

W trakcie pierwszej wizyty w gabinecie na pewno zostanie przeprowadzony z pacjentami dokładny wywiad medyczny. Lekarz może zapytać oboje pacjentów o szereg istotnych rzeczy, m.in. o to, czy w rodzinach obu partnerów występował kiedyś problem niepłodności. Istotne będą także informacje na temat przebytych w dzieciństwie przez oboje partnerów chorób, na temat stosowanych wcześniej metod antykoncepcji,  jakie choroby występowały u partnerów w dzieciństwie oraz jaki prowadzi się tryb życia.

Później lekarz przystąpi do wykonania badania ginekologicznego i badań USG, przeanalizuje historię chorób i ewentualnie prowadzonego leczenia. Wszystkie zebrane w ten sposób informacje pozwolą lekarzowi na dokonanie wstępnej oceny ogólnego stanu zdrowia pacjentów oraz na zaplanowanie dalszej diagnostyki niepłodności, czyli na sporządzenie listy koniecznych do wykonania dalszych badań.  

Czy przed pierwszą wizytą w gabinecie powinno się wykonać jakieś badania?

O tym, jakie badania warto jest wykonać jeszcze przed umówieniem się na pierwszą wizytę u lekarza specjalizującego się w leczeniu niepłodności, zostaniemy poinformowaniu w momencie umawiania się na wizytę. Nie zawsze konieczne będzie wykonanie jakichś badań już wcześniej, ale zdarza się, że w klinice zostaniemy poproszeni o wykonanie m.in. badań ogólnych, czyli morfologii i badania moczu oraz badań hormonalnych AMH, TSH i prolaktyny. Czasami też lekarz chciałby mieć w trakcie pierwszej wizyty wgląd w wyniki wykonanego wcześniej badania nasienia.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.