Narzędzia terapeutyczne do ćwiczeń językowych
Coraz częściej zauważa się nieprawidłowości nie tylko w rozwoju mowy, ale i wzajemnej komunikacji. Wynikiem tego mogą być zarówno zaburzenia rozwojowe, jak i trudności w używaniu języka. Na tym etapie bardzo istotna jest odpowiednia interwencja, która przede wszystkim polega na wdrożeniu narzędzi do ćwiczeń terapeutycznych. Obecnie ciekawym rozwiązaniem w szczególności dla uczniów z problemami, są nie tylko specjalistyczne techniki pracy, ale także multimedialne programy komputerowe. Jakie zatem pomoce dydaktyczne warto rozważyć podczas terapii?
Przeznaczenie narzędzi terapeutycznych
Pomoce terapeutyczne w szczególności wykorzystywane są przez specjalistów, takich jak pedagodzy, logopedzi czy psychologowie. W przypadku wyboru niektórych narzędzi dydaktycznych wymagane są również certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w odpowiednich szkoleniach. Niemniej jednak, podczas pracy z osobami z zaburzeniami językowymi, bardzo ważna jest współpraca z rodzicami lub samodzielna aktywność ucznia. Stanowi to nieodłączny element odpowiedniej terapii, ponieważ będzie to kontynuacja leczenia podjętego ze specjalistą. Wybór odpowiednich narzędzi zależy od postawionej diagnozy i powinien odbywać się pod okiem wykwalifikowanej osoby. Między innym należy wziąć pod uwagę potrzeby indywidualne ucznia, rodzaj i nasilenie zaburzenia, a także poziom rozwiniętych funkcji językowych i komunikacyjnych. Narzędzia i ćwiczenia, które w swojej ofercie obecnie posiada wiele wydawnictw, mogą być przeznaczone zarówno dla dzieci z różnymi zaburzeniami, jak i dla osób dorosłych.Co poprzedza odpowiedni dobór narzędzi terapeutycznych?
Przed podjęciem odpowiednich działań, nieodłączne jest postawienie prawidłowej diagnozy. Skutecznym narzędziem na początkowym etapie wykrycia trudności jest Karta Oceny Zachowania i Emocji (KOZE). Jest to metoda do oceny i opisu nieprawidłowości w zachowaniu i może być wykorzystywana przez osoby, które otrzymały odpowiedni certyfikat, w szczególności pedagogów, psychologów i logopedów. Za pomocą kart, specjalista ma możliwość wykrycia niepokojących objawów w zachowaniu i reakcjach emocjonalnych dziecka, a następnie odpowiednio dopasowuje je do określonych obszarów funkcjonowania. KOZE okazuje się pomocne podczas opracowania opinii psychopedagogicznej, postawienia wstępnej diagnozy, a także dzięki temu odbywa się pokierowanie dziecka na dalsze, specjalistyczne konsultacje. Za pomocą zebrania kompletnych i dokładnych informacji na temat funkcjonowania dziecka, możliwe jest postawienie trafnej diagnozy, a tym samym dobranie odpowiedniego postępowania. Co więcej,Karty Oceny Zachowania i Emocji stosowane są zarówno jako samodzielne narzędzie, ale także sprawdzą się jako uzupełnienie i droga do rozpoznania innego rodzaju trudności i zaburzeń.Programy komputerowe w terapii języka
Innowacyjnymi ćwiczeniami dydaktycznymi do terapii języka są programy komputerowe, czyli multimedialno-interaktywne prezentacje, które zawierają m.in. ćwiczenia, zagadki i piosenki, co z pewnością będzie ciekawym urozmaiceniem dla dziecka. Korzystać z nich mogą specjaliści, jak i rodzice podczas wspólnej zabawy z dzieckiem. Jest to również dobry sposób do samodzielnego wykorzystania czasu przez ucznia.Programy komputerowe są dopasowane zarówno pod względem poziomu rozwojowego dziecka, jak i jego zdolności językowych. Co więcej, szeroki wybór stopnia trudności pozwala na dobór odpowiednich zabaw i ćwiczeń adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka - jak podkreśla specjalista ze sklepu logopedycznego Komologo.
Materiały zawarte w programach komputerowych przede wszystkim mają na celu rozwój słownictwa, naukę aktywnego słuchania, poznawanie bodźców podchodzących ze środowiska, jak i rozwijania funkcji poznawczych, takich jak pamięć, myślenie logiczne czy orientacja w przestrzeni. Programy tego typu są także odpowiednim uzupełnieniem podczas terapii dzieci z autyzmem i porażeniem mózgowym.
Co wybrać do nauki pisania i czytania?
Jak wiadomo, czytanie i pisanie to jedne z podstawowych czynności każdego człowieka, które stanowią nieodłączny element zdobywania wiedzy. Nauka tych umiejętność to długotrwały i trudny proces, dlatego tak ważna jest wczesna interwencja i zastosowanie indywidualnie dobranych rozwiązań dla dzieci z trudnościami w sferze językowej. Jedną z pomocy dydaktycznych jest metoda strukturalna, która zajmuje się rozwijaniem czytania i pisania w oparciu o sylaby. Stosowana może być u każdej osoby z trudnościami, bez względu na jej wiek. Co więcej, jest to odpowiednie narzędzie dla dzieci, które mają problemy z czytaniem i pisaniem ze względu na deficyty w sferze wzrokowej, słuchowej, motorycznej, poznawczej oraz emocjonalno-motywacyjnej. Między innymi są to dzieci z zaburzeniami takimi, jak ADHD, zespół Aspergera, autyzm, afazja lub zaburzenia zachowania. Na samym początku pracy bardzo ważne jest uzyskanie przez dziecko odpowiedniego poziomu motywacji wewnętrznej dziecka do nauki. Co więcej, ćwiczenia podczas używania tej metody powinny odbywać się systematycznie, co z pewnością wpłynie na możliwość uzyskania lepszego efektu nauki.Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Klinika Pediatryczna Zdrowe Dziecko
05-800 Pruszków, al. Armii Krajowej 34
-
Madlen Gabinet Kosmetologii i Podologii Magdalena Adamaszek
43-430 Pogórze, Krosowa 8
-
Prywatne Centrum Pomocy Psychologicznej Synthesis Plus
08-400 Garwolin, Kościuszki 49D lok. 10