Naprawy panelowe a wymiana elementów karoserii
Uszkodzenia karoserii to częsty przypadek podczas eksploatacji samochodu. Mogą przytrafiać się każdemu kierowcy. Poważniejsze szkody eliminują pojazd z ruchu, drobniejsze irytują właściciela i szpecą auto. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest wizyta w firmie, która zajmuje się naprawami blacharsko-lakierniczymi. Często oferują ona zamiast tradycyjnej naprawy połączonej z wymianą elementów karoserii naprawy panelowe. Warto poznać, na czym one polegają.
Naprawy panelowe, co to takiego?
Większe lub mniejsze uszkodzenie blacharskie są efektem stłuczek, kolizji na drodze, a także szkód parkingowych. Nowoczesne nadwozia wymagają specjalistycznych technologii napraw blacharskich, które muszą zapewnić wysoką jakość i sprostać wymaganiom bezpieczeństwa. Nie wszystkie naprawy blacharskie wymagają ingerencji w konstrukcję pojazdu i wiążą się z wymianą elementów karoserii. W takich przypadkach z pomocą przychodzi nowa metoda napraw panelowych.
Naprawa panelowa nie ingeruje w konstrukcję nośną nadwozia oraz nie niszczy powłoki antykorozyjnej. Najlepiej sprawdza się przy naprawie wgnieceń w poszyciu karoserii. Wykonuje się ją za pomocą spottera oraz innych specjalistycznych narzędzi będących standardowym wyposażeniem większości serwisów blacharstwa pojazdowego. Spotter jest urządzeniem elektrycznym służącym do punktowego przygrzewania do powierzchni blachy różnego rodzaju elektrod i adapterów. W dalszym etapie pracy te elementy służą do „wyciągania” i niwelowania zagłębień w karoserii. Nowoczesne urządzenia do napraw panelowych pozwalają na reperację rozległych stref uszkodzonego nadwozia oraz tak newralgicznych miejsc, jak progi czy słupki. Wiele przydatnych narzędzi, takich jak wzorniki konturu, młotki bezwładnościowe, multihaki czy też tarniki blacharskie pomagają w przywróceniu pierwotnego kształtu fragmentu nadwozia.
Jakie zalety ma technologia napraw panelowych?
Naprawy panelowe, zastępują czasochłonną i kosztowną wymianę elementów nadwozia. Pozwala to na skrócenie czasu likwidacji szkód poprzez eliminacje takich czynności jak demontaż uszkodzonego elementu nadwozia, oczekiwanie na nową część, spawanie, obróbkę spawów, szpachlowanie, czy odtworzenie uszczelniających mas antykorozyjnych.
„Naprawy panelowe – wyjaśnia przedstawiciel firmy S-Plus, która specjalizuje się w naprawach blacharsko-lakierniczych – wykonywane są na zewnętrznej stronie karoserii auta, co wyklucza konieczność demontażu nadkoli, zderzaków lub tapicerki. Szkody blacharskie usuwa się na elementach pojazdu, bez konieczności zdejmowania drzwi, pokrywy silnika czy bagażnika. Naprawa panelowa nie uszkadza powłok antykorozyjnych. Dokonywana jest na elementach montowanych fabrycznie, dzięki czemu nie ma konieczności montażu nowych elementów nie zawsze oryginalnych”.
Metoda panelowa jest chętnie stosowana przez nowoczesne zakłady blacharsko-lakiernicze. Nie zawsze jest jednak możliwa i opłacalna. W wielu sytuacjach, szczególnie przy deformacjach ram drzwi i po naruszeniu połączeń konstrukcyjnych karoserii pojazdu naprawa panelowa jest niemożliwa do przeprowadzenia. Często też wymiana elementu karoserii może okazać się tańsza niż przeprowadzenie naprawy.
System naprawa panelowych jest wciąż udoskonalany poprzez wprowadzanie nowych technik oraz dodatkowego osprzętu. Już od pewnego czasu stosuje się ten rodzaj napraw przy remontach pojazdów z nadwoziem wykonanym ze stopów albuminowych. Warto więc, przekazując samochód do naprawy blacharskiej, zainteresować się czy wykonawca usługi bierze pod uwagę naprawę w systemie panelowym. Może to przyspieszyć usunięcie szkody i pozwolić na pewne oszczędności.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Gold Car Auto Detaling Kosmetyka Pojazdowa
62-500 Konin, Kościuszki 46
-
Blacharstwo Lakiernictwo Samochodowe Zielińscy
41-704 Ruda Śląska, Jaracza 8 lok. 1
-
Ośrodek Szkolenia Kierowców Auto Start Kamil Frankiewicz
22-400 Zamość, marsz. Piłsudskiego 11
-