Artykuł sponsorowany

Najważniejsze zmiany w prawie podatkowym obowiązujące od 2021 roku

Najważniejsze zmiany w prawie podatkowym obowiązujące od 2021 roku

Prawo, także podatkowe ulega regularnej modyfikacji. W związku z tym trudno być na bieżąco z aktualnymi przepisami. W dzisiejszym tekście przedstawimy kilka zmian, które weszły w życie w bieżącym roku, właśnie w zakresie prawa podatkowego. Wyjaśnimy, jakie przepisy prawa uległy przekształceniu w 2021 roku. Zapraszamy do zapoznania się z przygotowanym przez nas wpisem.

Spółki komandytowe a CIT – co zmieniło się w tej kwestii?

Zmiany w prawie podatkowym, które obowiązują od 2021 roku, tworzą długą listę wydarzeń mających znaczenie dla różnego rodzaju podatników. Zdaniem doradców podatkowych, takich jak Jacek Pukaluk Doradca podatkowy, jedną z istotniejszych modyfikacji jest ta dotycząca opodatkowania spółek komandytowych.

Zgodnie z wolą ustawodawcy także spółki komandytowe są zobowiązane do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Zmiana polega więc na tym, że od 2021 roku podatek dochodowy zaczęła rozliczać spółka, nie poszczególni jej wspólnicy. Co ważne i o czym bardzo często przypominają doradcy podatkowi, od momentu wprowadzenia opisywanej zmiany działalność spółki komandytowej łączy się z dwukrotnym opodatkowaniem. Podatek naliczany jest na podstawie dochodów zarówno wspólników, jak i całej spółki.

VAT w e-commerce – kolejny przykład modyfikacji w prawie podatkowym

Drugą ważną zmianą w prawie podatkowym, która nastąpiła w 2021 roku, jest przeobrażenie systemu podatkowego w odniesieniu do branży e-commerce. Modyfikacje, o których mowa, dotyczą tzw. pakietu VAT e-commerce i polegają na dokonaniu wielokierunkowych zmian.

Na skutek modyfikacji przepisów „sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju” stała się „wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość” (WSTO). Wprowadzono ujednolicony próg w wysokości 10 000 euro (a ściślej w przypadku polskich sprzedawców –42 000 zł), po przekroczeniu którego sprzedawca musi rozliczyć podatek w kraju nabywcy towaru. Wykazanie tej sprzedaży możliwe jest albo bezpośrednio w kraju konsumpcji, albo w Polsce poprzez procedurę OSS. Przed tymi zmianami każdy kraj członkowski UE miał  ustalony własny próg, obligujący sprzedawcę do rozliczania tam VAT należnego.

Podobne zmiany objęły też niektóre usługi, w tym usługi elektroniczne (np. sprzedaż oprogramowania lub muzyki poprzez internet). Tu też obowiązuje próg, wynoszący 10 000 euro (42 000 zł). Próg ten jest progiem wspólnym, jeżeli ten sam podatnik dokonuje WSTO oraz świadczy ww. usługi.  

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.