Najczęstsze awarie silników w samochodach
Silnik to serce każdego samochodu, najważniejszy mechanizm, bez którego jazda jest po prostu niemożliwa. Na skomplikowaną konstrukcję jednostki napędowej składa się cała masa pomniejszych elementów i układów, z których każdy jest w jakimś stopniu narażony na uszkodzenie – czy to w wyniku zużycia czy nieprawidłowej eksploatacji. Które z nich psują się najczęściej?
Elektronika
Dzisiejsze silniki samochodów to urządzenia mechaniczno-elektroniczne, wyposażone w cały szereg czujników oraz sterownik – ich zadaniem jest między innymi monitorowanie pracy silnika w celu optymalizacji jego wydajności i wykrywania potencjalnych uszkodzeń. Zdarza się jednak, że sam elektroniczny system w wyniku uszkodzenia lub błędów oprogramowania odmówi nam posłuszeństwa. Bardzo często przyczyną takiego stanu rzeczy jest nieprawidłowo wykonany chip tuning – rozwiązaniem problemu jest wtedy wizyta w warsztacie, gdzie usunięte zostaną błędy systemu.
Wtryskiwacze
To dość delikatne komponenty, które mogą ulec uszkodzeniu między innymi w wyniku tankowania paliwa nieodpowiedniej jakości – efektem tego będzie odkładanie się nagaru na zaworach oraz głowicy. Problem ten dotyczy przede wszystkim silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. Wadliwe wtryskiwacze mogą być również przyczyną usterek nowoczesnych diesli.
Koło zamachowe
Zadaniem koła zamachowego jest zapewnienie wałowi korbowemu płynnej pracy, a także eliminacja drgań silnika, które mogłyby doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów i sprzęgła.
- Jazda na niskich obrotach może jednak doprowadzić do uszkodzenia zamachowego, co wiąże się nie tylko z kosztami jego wymiany, ale również ryzykiem uszkodzenia pozostałych podzespołów układu napędowego – mówi przedstawiciel firmy Jurgal - Dlatego zaleca się unikać jazdy na niskich obrotach przez dłuższy czas.
Turbosprężarka
Zadaniem turbosprężarki jest dostarczanie do silnika większej ilości powietrza, potrzebnego do wydajnego spalania paliwa. W ten sposób to proste urządzenie pozwala znacząco podnieść moc silnika przy zachowaniu jego niewielkich gabarytów. Choć silniki wyposażone w turbodoładowanie są dziś powszechnie stosowane w samochodach, wielu kierowców nie wie, jak prawidłowo eksploatować te urządzenia – a to właśnie nieprawidłowa eksploatacja najczęściej prowadzi do ich uszkodzenia. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, by nie wprowadzać silnika na wysokie obroty od razu po jego odpaleniu, kiedy nie jest on jeszcze dostatecznie rozgrzany – wysokie tarcie i brak smarowania przyczynia się do przyspieszonego zużycia mechanizmu turbosprężarki.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
-
Zakład Oznakowania Drogowego Zod-Mark
50-430 Wrocław, Świstackiego 30
-
Jurgal Marek Uchman
43-190 Mikołów, Plebiscytowa 17