Najczęstsze awarie manualnej skrzyni biegów
Rodzaje skrzyń biegów różnią się od siebie budową, charakterystyką, a także sposobem działania. Skrzynie automatyczne kojarzą się zwykle z wysokimi kosztami eksploatacji. Ewentualne awarie takiej skrzyni także wiążą się z niemałym wydatkiem. Manualne przekładnie są znane głównie z tego, iż zazwyczaj mogą służyć przez niemal cały okres użytkowania pojazdu, jeżeli są użytkowane w odpowiedni sposób. Awaria manualnej skrzyni biegów może być spowodowana najczęściej nieprawidłową eksploatacją, a także błędami konstrukcyjnymi skrzyni bądź wyciekiem oleju. Naprawa skrzyni biegów wymaga zazwyczaj jej wymontowania oraz rozebrania i wiąże się ze sporym wydatkiem. Najczęściej występującą oznaką awarii skrzyni biegów jest konieczność mocniejszego zmieniania biegów, które stawiają opór i nie działają płynnie. Jakie awarie manualnej skrzyni zdarzają się najczęściej?
Uszkodzenie manualnej skrzyni biegów – objawy
Awaria manualnej skrzyni biegów może mieć wiele objawów. Jednym z nich są poluzowania w drążku zmiany biegów, które zauważa się nawet bez odpalania silnika. Inny objaw charakterystyczny dla awarii manualnej skrzyni to specyficzne zgrzytanie, a także puknięcia, występujące zarówno podczas nieprawidłowej zmiany biegów, jak i przy uszkodzeniu skrzyni.
Zgrzytanie towarzyszące zmienianiu biegów jest zazwyczaj skutkiem zużycia metalowych pierścieni, których zadaniem jest wyrównywanie prędkości obrotowej kół zębatych. Naprawa manualnej skrzyni biegów będzie konieczna także w przypadku wyskakiwania biegów. Taki objaw może świadczyć o uszkodzonej poduszce pod skrzynią biegów, bądź zużyciu koła zębatego odpowiadającego za dany bieg.
Ubytek oleju w manualnej skrzyni biegów
Utrudniona praca skrzyni biegów może wiązać się z wieloma problemami technicznymi. Cięższa zmiana biegów w przypadku manualnej skrzyni to zazwyczaj efekt ubytku oleju, bądź zbyt gęsty i stary olej, który zmienił swoje właściwości.
Jak mówi specjalista z warsztatu mechanicznego CUPPER: Utrudnione zmienianie biegów może świadczyć o tym, iż jak najszybciej należy wymienić lub uzupełnić olej. Pierwszym krokiem powinno więc być sprawdzenie stanu oleju w aucie, najlepiej w sprawdzonym warsztacie. Ciężka zmiana biegów może być także skutkiem nieprawidłowego posługiwania się sprzęgłem. Niedociskanie sprzęgła do końca doprowadza bardzo często do szybkiego zużycia sprzęgła oraz do utrudnienia pracy manualnej skrzyni biegów. Przed rozebraniem skrzyni, konieczne jest więc sprawdzenie linek, a także poziomu oleju.
Skrzynia biegów a zużyte poduszki
Objaw, który często towarzyszy uszkodzonej manualnej skrzyni biegów to także niekontrolowany ruch lewarka do tyłu bądź do przodu. W takim przypadku powodem awarii jest zazwyczaj zużycie poduszek mocujących skrzynię lub problem związany z popychaczami. Z kolei zużycie łożysk bądź kół zębatych może wywoływać charakterystyczne wycie ze skrzyni manualnej. Taka awaria wymaga jak najszybszego rozebrania skrzyni i wymiany zużytych elementów, ponieważ w efekcie może dojść do rozerwania skrzyni biegów.
Awarie manualnej skrzyni biegów mogą być bardzo często efektem jej nieumiejętnego użytkowania. Jeśli zauważy się jakiekolwiek nieprawidłowości, które mogą mieć związek z uszkodzeniem skrzyni, należy jak najszybciej sprawdzić jej stan, aby móc zapobiec poważniejszym awariom.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Gold Car Auto Detaling Kosmetyka Pojazdowa
62-500 Konin, Kościuszki 46
-
-
Huzar sp.j. Regeneracja Głowic
53-021 Wrocław, Korfantego 36
-
Aluteam Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
21-500 Biała Podlaska, Brzeska 79