Artykuł sponsorowany

Na czym polega różnica między naświetlaniem płyt w technologii CtP a CtF

Na czym polega różnica między naświetlaniem płyt w technologii CtP a CtF

Większość z nas oglądając z mniejszym lub większym zainteresowaniem kalendarze, reklamy wielkoformatowe lub przerzucając kartki kolorowych katalogów albo czasopism, najpewniej nie zaprząta sobie głowy tym, jak zostały one wykonane. Podobnie jest z naszymi smartfonami, komputerami czy innymi urządzeniami: nie zastanawiamy się nad tym, jak są zbudowane, a mimo to potrafimy się nimi posługiwać. Czy metody nowoczesnego druku mogą interesować kogokolwiek poza specjalistami? Z pewnością jakaś ogólna wiedza na ten temat może przydać się pracownikom agencji reklamowych lub firm wydawniczych.

Jakość druku jako pochodna wybranej techniki poligraficznej

Na naszym rynku działa wiele firm poligraficznych świadczących swe usługi na wybitnie wysokim poziomie, czego najbardziej widomym znakiem są liczne i zazwyczaj bardzo dobrej jakości banery wiszące w naszych miastach, czy kalendarze reklamowe zawieszone w naszych biurach. Nie da się jednak ukryć, że niektóre z tych obrazów jakoś bardziej przyciągają nasz wzrok i to często niezależnie od umieszczonych na nich treści. Z czego to wynika? Pewien, niekoniecznie u osób o artystycznej duszy, stopień estetycznej wrażliwości jest immanentną cechą każdego chyba człowieka. Wszyscy, często mimowolnie, oglądamy z przyjemnością ładne plakaty, afisze, kalendarze, chociaż zazwyczaj nie potrafimy sobie uświadomić, co konkretnie sprawia, że nasze oczy się ku nim kierują. Artysta plastyk wie i powie: to niebanalny i ciekawy projekt, ale też wysoka jakość druku, niespotykane nasycenie barw, wyrazistość obrazu i liter, głębia, ciekawa perspektywa itd. O ile sam projekt i treść takiego obrazu są wyłącznie dziełem jego twórcy, to już wszystko pozostałe zależy tylko i wyłącznie od drukarzy. O tym, że wybór konkretnej techniki poligraficznej może mieć niebagatelny wpływ na ostateczny wygląd jakiegoś druku, a nawet na skuteczność większej kampanii reklamowej, przekonywali nas, w kontekście tematu awizowanego w tytule niniejszego tekstu, specjaliści z działającej w Hecznarowicach drukarni DRUK B1.

Charakterystyka technik poligraficznych CtP i CtF

Oczywiście o nowoczesnej poligrafii można by opowiadać godzinami, my jednak poprzestaniemy na opisaniu dwóch stosowanych w niej technik pomocniczych, by udowodnić, że wybór określonej technologii może mieć znaczący wpływ na jakość druku. Do dwóch współcześnie najpopularniejszych technologii drukarskich należy offset, czyli przemysłowa odmiana druku płaskiego oraz fleksografia, czyli druk wypukły. W metodach tych farba jest nakładana na specjalne formy drukowe, inaczej zwane offsetowymi lub fleksograficznymi płytami drukarskimi. To właśnie na tych płytach wcześniej muszą zostać wykonane tzw. postscripty, czyli dokładne obrazy jakiegoś produktu np. kalendarza, mapy czy plakatu. Otóż te właśnie obrazy mogą być nanoszone na płyty drukarskie przy zastosowaniu jednej ze wspomnianych technik pomocniczych, a mianowicie CtP i CtF. W wielkim skrócie: metoda CtP (Computer to Plate) polega na wypalaniu obrazu na płycie laserem; metoda CtF (Computer to Film) sprowadza się do naniesienia obrazu na specjalną kliszę poprzez naświetlanie. Nie będziemy tutaj dalej sięgać do bardziej szczegółowych opisów obu tych technik, ponieważ dla potencjalnych klientów firm poligraficznych ważniejsze są informacje o tym, jakie są końcowe efekty stosowania jednej bądź drugiej metody.

Trzeba uczciwie powiedzieć, że technologia CtP jest zdecydowanie szybsza i dokładniejsza niż CtF.  Dzięki niej drukowane obrazy są wyrazistsze, lepiej odwzorowują różne szczegóły i są lepiej nasycone barwami.

Konstatacja jest następująca: przed wybraniem firmy poligraficznej, która ma wykonać liczone w tysiącach druki naszych prac, warto sprawdzić, czy ma ona własną naświetlarnię CtP.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.