Artykuł sponsorowany

Na czym polega księgowość uproszczona?

Na czym polega księgowość uproszczona?

Spis treści

Początkujący przedsiębiorcy mogą mieć problem z wyborem właściwej formy opodatkowania. Niektórzy z nich mogą rozwiązać go poprzez wybór księgowości uproszczonej. Nie wymaga ona skomplikowanych procedur i prowadzenia ksiąg rachunkowych, co jest warunkiem koniecznym księgowości pełnej. Podpowiadamy, na czym polega księgowość uproszczona i jakie są jej rodzaje.

Karta podatkowa

Istotą karty podatkowej jest płacenie stałej kwoty zobowiązania podatkowego, bez względu na wysokość uzyskiwanych przez przedsiębiorcę przychodów. 

Jak twierdzi ekspert reprezentujący Biuro Rachunkowe Galant: „Wysokość owego podatku jest uwarunkowana, zarówno rodzajem biznesu, ilością osób zatrudnionych, jak i liczbą mieszkańców miejscowości, w której prowadzimy działalność”. 

By móc z niej skorzystać należy spełnić dość wygórowane kryteria. Uprawnieni są podatnicy prowadzący działalność:

- w branży usługowej lub wytwórczo-usługowej,

-usługową w zakresie handlu i gastronomi przy braku sprzedaży alkoholu powyżej 1,5%,

-w zakresie usług transportowych, rozrywkowych,

-handlu detalicznego niektórymi artykułami nieżywnościowymi.

 

Podatkowa księga przychodów i rozchodów

Z kolei podatkowa księga przychodów i rozchodów jest popularnym rozwiązaniem wśród małych firm, ze względu na to, że aby z niej skorzystać, wystarczy nie przekraczać 1,2 mln euro dochodu rocznie. Opiera się na prowadzeniu dokumentu, gdzie rejestrujemy przychody i koszty firmy, na podstawie których obliczamy kwotę podatku. Możemy spotkać go w dwóch wersjach podatku liniowego, gdzie stawka podatku jest równa 19% lub zasad ogólnych, w których występują dwie stawki, jedna o wartości 18, a druga 32%. Co istotne, dla przedsiębiorców rozważających wybór podatkowej księgi przychodów i rozchodów, nie obejmują one płatności podatku za okres rozliczeniowy, podczas którego firmy nie generowały zysku.

Przeczytaj również: Jak działa księga przychodów i rozchodów?

Ryczałt ewidencjonowany

Ostatnim typem księgowości uproszczonej jest ryczałt ewidencjonowany, który największą popularnością cieszy się w branży budowlanej, handlowej, a także wśród właścicieli  restauracji. Przedsiębiorca płaci ustaloną stawkę podatku, której wysokość zależy tylko od rodzaju prowadzonej działalności. Możemy spotkać się ze stawką opodatkowania o wielkości dwóch, trzech, pięciu i pół, ośmiu i pół, siedemnastu i dwudziestu procent. Co za tym idzie, stawki ryczałtu są niższe od zwykłych stawek podatkowych, jednak należy je uregulować nawet wtedy, gdy suma przychodów jest niższa od sumy kosztów. Należy pamiętać, że przedsiębiorcy chcący skorzystać z ryczałtu nie mogą przekraczać 150 tys. euro dochodu rocznie.

Przeczytaj również: Kto może korzystać z ryczałtu ewidencjonowanego?

Przeczytaj również: Zasady prowadzenia podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.