Artykuł sponsorowany

Na czym polega idea Przemysłu 4.0?

Na czym polega idea Przemysłu 4.0?

Przemysł 4.0, czyli tak zwana czwarta rewolucja technologiczna, to koncepcja, która narodziła się mniej więcej pod koniec pierwszej dekady XXI i rozwija się po dziś dzień. Z jej założeń czerpią dziś największe firmy produkcyjne, a wszystko wskazuje na to, że już niebawem podejście cyfrowego przemysłu stanie się powszechnie obowiązującą normą. Co warto wiedzieć na ten temat?

Narodziny Przemysłu 4.0 i na czym polega ta idea

Koncepcja Przemysłu 4.0 narodziła się mniej więcej na przełomie 2010/2011 roku, a jej źródła należy upatrywać w Niemczech. To w tym kraju wprowadzono bowiem decyzją rządu, powszechnie obowiązującą strategię innowacyjnego rozwoju.

Tak zwana czwarta rewolucja przemysłowa bazuje na pomyśle cyfrowej integracji systemów produkcyjnych i usamodzielnieniu sieci maszyn i czujników. Odtąd mają one działać w sposób automatyczny, a ponadto komunikować się ze sobą i nadzorować pracę – tłumaczy specjalista z firmy For Control.

To wyjście od mechanizacji i elektryfikacji i skierowanie się w stronę przemysłowych systemów cybernetycznych, w których poszczególne podsystemy współtworzą ze sobą spójną sieć. To także powstawanie coraz bardziej zaawansowanych, inteligentnych łańcuchów wartości, których podstawą są dynamiczne i samooptymalizujące się układy socjotechniczne.

Technologie wykorzystywane w ramach Przemysłu 4.0

Tak zwana digitalizacja procesów skutkuje tworzeniem się nowego typu fabryk, nazywanych Smart Factories, w których wytwarzanie odbywa się na zasadzie Digital Manufacturing.

Realizacja koncepcji Przemysłu 4.0 nie byłaby możliwa bez technologii cyfrowych oraz nowoczesnych rozwiązań z zakresu automatyki. Mowa tu między innymi o zaawansowanych algorytmach, Internecie Rzeczy (IoT), wykorzystaniu danych z systemów sterowania i kontroli (DCS/SCADA) czy o interfejsach HID (Human Interface Device) zainstalowanych w maszynach produkcyjnych lub na kobotach.

W Smart Factories, charakterystycznych dla czwartej rewolucji przemysłowej, wszelkie informacje zwrotne dotyczące procesów produkcji są przesyłane na bieżąco. Dotyczy to zarówno raportów produkcyjnych jak i danych na temat przestojów lub braków. Dzięki temu urządzenia są w stanie przekazywać sobie informacje z dokładnością co do minuty, a cały ten zbiór przesyłany jest poprzez sieć bezprzewodową do systemu ERP. Wykorzystuje się ponadto technologię przechowywania danych w chmurze.

Co daje firmom koncepcja Przemysłu 4.0?  

Cyfryzacja i automatyzacja procesów w firmie produkcyjnej przynosi wymierne korzyści i z pewnością warto otworzyć się na zmiany, które są niemal nieuniknione.

Dzięki zdalnemu dostępowi do precyzyjnie gromadzonych danych, kierownictwo może sprawnie zarządzać terminami zleceń zadań dla klientów – dotychczas było to utrudnione i zabierało więcej czasu.

Rozwiązania Przemysłu 4.0 to także lepsze kontrolowanie i optymalizowanie zużycia energetycznego, co pociąga za sobą spore oszczędności w skali roku.

W poprzednich rewolucjach chodziło przede wszystkim o wytworzenie najlepszej jakości produktu w najbardziej atrakcyjnej dla klienta cenie. Dziś dochodzą jeszcze kwestie dotychczas pomijane: związane z wydajnością, elastycznością czy kierowaniem powtarzalnych czynności na automatykę.

 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.