Maszyny, w których wykorzystuje się jednoliniowe układy smarowania
W niektórych zakładach przemysłowych smarowanie maszyn lub ich części byłoby trudne, czy nawet niebezpieczne dla pracowników. Dlatego konieczne jest podanie smaru w sposób automatyczny – za pośrednictwem odpowiedniego układu smarowania. Jednoliniowe układy centralnego smarowania są stosowane przede wszystkim w przemyśle spożywczym i maszynowym. Opowiedzmy więcej o jednoliniowych układach smarowania.
Elementy składowe jednoliniowych układów smarowania i ich podział
Zacznijmy od tego, z czego składają się jednoliniowe układy smarowania. Wśród elementów składowych możemy wymienić: pompę smarową, zawór główny (odprężający), przewód główny (który może być rozgałęziony), dozowniki jednoprzewodowe, przewody smarowe i system smarowania. Jednoliniowe układy smarowania można podzielić na wyporowe i kryzowe. Więcej o nich opowiadają nam specjaliści z firmy Układy Centralnego Smarowania z Poznania. Wyporowe układy smarowania wykorzystują pompę ze wbudowanym systemem odprężeniowym, która tłoczy środek smarny ze zbiornika do przewodu zasilającego dozownik. Dzięki wzrostowi ciśnienia w przewodzie, w poszczególnych dozownikach przesuwają się tłoczki, i do punktu smarnego wtłaczana jest odpowiednia ilość środka smarnego. Pompa pracuje zgodnie z ustawionym na sterowniku czasem. Kryzowe układy smarowania składają się z zaworów kryzowych i pompy – są wyposażone w zawory zwrotne, które zapobiegają cofaniu się oleju. Mogą być montowane bezpośrednio w punkcie smarowania lub w listwie rozdzielającej.
Zastosowanie jednoliniowych układów smarowania w praktyce
Jednoliniowe układy centralnego smarowania stosuje się do smarowania łożysk, ślizgów i panewek. W zależności od konstrukcji jednoliniowe układy smarowania są przeznaczone na przykład do maszyn i urządzeń o małej, średniej lub dużej liczbie punktów smarowych. Są stosowane na przykład we wszelkiego rodzaju obrabiarkach, pakowaczkach, maszynach w przemyśle spożywczym, tekstylnym, obuwniczym, papierniczym, drukarskim, drzewnym, czy samochodowym. Są stosowane także w automatach szklarskich, maszynach rozlewniczych, maszynach roboczych (budowlanych i rolniczych, jak ładowarki, koparki, kombajny itp.).
Na koniec dodajmy, że możemy się spotkać z różnymi podziałami układów smarowania, jednak najpopularniejszy z nich wskazuje, że wyróżniamy następujące rodzaje układów: układ obiegowy olejowy, układ dwuliniowy, układ progresywny, układ kroplowo-natryskowy, układ wielotłokowy, układ olejowo-powietrzny i nasz jednoliniowy układ smarowania.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Lech-Car Wózki Widłowe Leszek Kupczak
86-060 Dziemionna, Okrężna 21
-
-
-