Artykuł sponsorowany

Mammografia. Jak w praktyce wygląda to badanie i kto je przeprowadza?

Mammografia. Jak w praktyce wygląda to badanie i kto je przeprowadza?

Regularnie wykonywana mammografia pozwala wykryć raka piersi oraz inne zmiany chorobowe na wczesnym etapie rozwoju. Szybkie wdrożenie odpowiedniej terapii daje duże szanse na wyleczenie. Profilaktyka raka piersi obejmuje dwa podstawowe badania diagnostyczne: USG piersi i mammografię. USG piersi wykonuje się z reguły u kobiet przed 40 rokiem życia, a mammografię u kobiet starszych.

Jakie są wskazania do wykonania mammografii?

Mammografia jest badaniem rentgenowskim, które pozwala dostrzec nawet kilkumilimetrowe zwapnienia, które na kliszy mają biały kolor. Jest to spowodowane tym, że zmieniona tkanka ma większą gęstość, a więc pochłania więcej promieni rentgenowskich. Można ją zatem odróżnić od tkanki zdrowej, która na zdjęciu jest czarna.

Mammografia należy do grupy badań przesiewowych, inaczej zwanych skriningowymi. Kobiety przed 50 rokiem życia powinny wykonywać mammografię co dwa lata, a kobiety starsze co rok. Badanie mammograficzne powinno być wykonane między 5 a 10 dniem cyklu.

Na czym polega badanie mammograficzne?

Badanie wykonuje technik radiolog. Pacjentka staje przy aparacie, który wyposażony jest w dwie płyty. Każda pierś badana jest pojedynczo. Pierś układa się między płytami, po czym płyta górna wywiera na nią nacisk. Pacjentka może poczuć dyskomfort lub ból podczas dociskania piersi, jednak samo badanie trwa tylko kilka minut. Warto wybrać się na badanie w odpowiednim dniu cyklu, kiedy piersi są mniej tkliwe. Dawka promieniowania jest niska, więc badanie jest bezpieczne dla większości pacjentek. Mammografii nie wykonuje się u kobiet w ciąży

 – wyjaśnia ginekolog z prywatnego gabinetu w Białymstoku.

Po wykonaniu badania, przygotowywany jest jego opis. Z wynikami należy udać się do lekarza prowadzącego w celu skonsultowania wyniku.

Jak interpretuje się wynik badania mammograficznego?

Wynik mammografii określa 7-stopniowa skala BI-RADS, służąca ocenie gruczołów piersiowych (ta sama skala służy do opisu badań USG piersi i MRI).

Skala BI-RADS zawiera następujące stopnie:

  • BI-RADS 6 – oznacza potwierdzone biopsją zmiany nowotworowe,

  • BI-RADS 5 – oznacza duże prawdopodobieństwo procesu nowotworowego. Wymagana jest dalsza diagnostyka,

  • BI-RADS 4 – oznacz podejrzaną zmianę. Ten stopień został podzielony na 3 podgrupy: 4a (niskie prawdopodobieństwo zmiany złośliwej), 4b (średnie prawdopodobieństwo nowotworu złośliwego) i 4c (znamiona złośliwości),

  • BI-RADS 3 – przy tym wyniku lekarz zaleca wykonanie kolejnej mammografii w ciągu kilku kolejnych miesięcy. Ryzyko zezłośliwienia się zmiany jest jednak nikłe,

  • BI-RADS 2 – oznacza zmianę łagodną, którą z reguły poddaje się obserwacji,

  • BI-RADS 1 – to wynik prawidłowy,

  • BI-RADS 0 – oznacza próbkę niediagnostyczną. Lekarz zleca wykonanie innych badań.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.