Artykuł sponsorowany

Kultura biznesu w Chinach. Jak uniknąć faux pas?

Kultura biznesu w Chinach. Jak uniknąć faux pas?

Sukces biznesu zależy nie tylko od ceny czy jakości produktów, ale też od kultury i relacji z dostawcami. Jest to szczególnie ważne, jeśli prowadzimy handel z obcokrajowcami, zwłaszcza wywodzącymi się z państw, w których tradycje i symbolika są mocno zakorzenione. Przykładem takiego kraju są Chiny, których obywatele przywiązują ogromną wagę do przestrzegania etykiety. Jak dostosować się do różnic kulturowych, gdy interesuje nas eksport lub import z Chin?


Znaczenie różnic kulturowych w wymianie handlowej z Chinami

Dla większości kontrahentów, z którymi przychodzi nam współpracować, nasz sposób zachowania – o ile nie jest rażąco zły – nie stanowi istotnego kryterium w relacjach między firmami. Dotyczy to w szczególności osób pochodzących z Europy i Ameryki, gdzie zasady tzw. savoir-vivre są zbliżone do naszych. Inaczej rzecz ma się w przypadku Azji, gdzie istotny nacisk kładzie się na etykietę i restrykcyjnie wręcz przestrzega się zasad dobrego zachowania, które znacząco odbiegają od znanych nam zwyczajów kulturowych. Z tego powodu w kontaktach z chińskimi biznesmenami nie trudno o pomyłkę czy niezręczność, które dla nas mogą wydawać się błahym szczegółem, jednak dla naszego rozmówcy mogą mieć istotne znaczenie przy kolejnych krokach biznesowych. Jeśli zatem chcemy uniknąć niezręczności i sprawić, że prowadzone negocjacje zakończą się sukcesem, warto poznać podstawowe zasady chińskiej etykiety.


Guanxi i Mianzi

Kluczowe znaczenie dla zaistnienia na rynku chińskim ma tworzenie sieci kontaktów i znajomości. Działania te, które w Chinach wyraża się poprzez słowo guanxi, pozwalają posługiwać się koneksjami i zwiększać strefę wpływów, dlatego tak ważne jest budowanie trwałych relacji z tamtejszymi kontrahentami. Ważne są tu osobiste spotkania i rozmowy, również na tematy prywatne, wręczanie i przyjmowanie prezentów. Poza tym liczą się też dość niepozorne kwestie, takie przyjmowanie wizytówki za pomocą obu rąk czy przestrzeganie hierarchii np. w strukturze przedsiębiorstwa podczas kontaktów. Nieumiejętne zachowanie czy błąd w komunikacji może skutkować bowiem tzw. mianzi, czyli utratą twarzy, a nawet przerwaniem rozmów i wycofaniem się ze współpracy.


Kolory i liczby

Chociaż z naszego punktu widzenia kolory i liczby stosowane np. na ubraniach, prezentach czy opakowaniach produktów nie mają większego znaczenia, w Chinach symbolika barw ma istotne znaczenie. Warto tu zwrócić szczególną uwagę na znaczące różnice w postrzeganiu niektórych kolorów, zwłaszcza, jeśli interesuje nas eksport do Chin. Przykładowo niewinna w naszej kulturze biel w Państwie Środka uznawana jest za symbol śmierci. Pozytywne wrażenie na azjatyckich kontrahentach zrobi natomiast kolor czerwony, a także złoty. Jeśli zaś chodzi o cyfry, to dobrze kojarzy się jedynka, szóstka i ósemka, natomiast lepiej unikać czwórki. Ze względu na tak istotne różnice kulturowe, wielu polskich przedsiębiorców korzysta z usług pośrednictwa w kontaktach z Chinami, czym zajmuje się np. firma Ideum z Poznania. Współpraca z pośrednikiem to skuteczny sposób na przełamanie barier kulturowych i językowych w kontaktach handlowych z przedstawicielami Chin.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.