Artykuł sponsorowany

Która kawa jest lepsza - Arabica czy Robusta?

Która kawa jest lepsza - Arabica czy Robusta?

Arabica oraz robusta dominują w świecie kawy. Sprzedawane są jako single lub jako blendy, czyli mieszanki arabiki i robusty. Istnieją między nimi znaczące różnice, dzięki którym oba gatunki mają swoich wiernych fanów. Odmienności te dotyczą sposobów uprawy, wyglądu ziaren, smaku i aromatu, zawartości kofeiny. Powszechnie przyjmuje się, że arabica jest kawą o najwyższej jakości, robusta zaś jest łatwiejsza w uprawie. Sprawdź, która będzie dla Ciebie najlepsza!

Królowa kaw – arabica

Arabica obejmuje 2/3 światowej produkcji kawy. Obecnie znanych jest ponad 140 odmian tego gatunku i ich ilość stale wzrasta. Jest uprawiana w około 60 krajach, jej odpowiednie krzyżówki genetyczne sprawiają, że ziarna są pozyskiwane w coraz nowszych lokalizacjach.  

Wielu smakoszy tego szlachetnego trunku uważa, że smak arabiki nie może być określony jednym słowem. Z uwagi na rozmaite jej odmiany i fermentacje jej aromat umiejscawia się pomiędzy smakiem kakao, nutami kwiatowymi i owocowymi, przypominającymi w największym stopniu wiśnie, śliwki lub porzeczki. Arabica zawiera ponadto prawie 60% więcej lipidów oraz ma niemal dwukrotnie większe stężenie cukrów niż robusta.

Arabica osiąga na rynku bardzo zróżnicowane ceny. Kawy certyfikowane cechują się wyższą wartością, a ich smak i aromat jest wyjątkowy. Są to często produkty ekologiczne, które są uprawiane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Ich plantatorzy i pracownicy są sprawiedliwie wynagradzani za swoją pracę.

Cięższa Robusta

Robusta jest drugim, najbardziej rozpoznawalnym gatunkiem kawy na rynku. W przeważającej większości uprawiana w Indiach, Indonezji oraz Wietnamie, ale również w Brazylii i Afryce. Jak wskazują specjaliści firmy Bero Polska, jej charakterystyka cechuje się nieco cięższym aromatem. Dominują w nim goryczkowe nuty smakowe, np. posmak gorzkiej czekolady, słodkie nuty orzecha i mlecznej czekolady. Jej ceny znacznie się wahają, wyższa jakość oznacza tu wyższą cenę. Ma ona większe stężenie kofeiny niż arabica, a to odpowiada za sensoryczną gorycz. Robusta może rosnąć w mniej wymagających warunkach, jest mniej podatna na szkodniki i zmiany klimatu. Wymaga przez to mniejszego wysiłku i nakładu pracy, co oznacza, że jest bardziej wydajna, często jest hodowana na dziko. Zazwyczaj jest wykorzystywana do produkcji kaw instant oraz popularnych mieszanek.

Warto pamiętać, że smak kawy w największej mierze zależy od pochodzenia i sposobu obróbki ziarna, a także kraju, w którym dane ziarno rośnie. Duże znaczenie ma wysokość, na jakiej znajduje się uprawa. Kawa rosnąca wyżej na ogół cechuje się bogatszym smakiem oraz wyższą kwasowością, a to dzięki temu, że ziarna dłużej dojrzewają, mają dłuższy czas wegetacji oraz pobierają z gleby więcej minerałów/mikroelementów.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.