Artykuł sponsorowany

Kto musi sporządzać sprawozdanie finansowe?

Kto musi sporządzać sprawozdanie finansowe?

Choć dla wielu osób prowadzenie własnego biznesu wiąże się z takimi samymi obowiązkami, niezależnie od formy działalności gospodarczej, to poszczególne przedsiębiorstwa mają tak naprawdę odmienne formalności do dopełniania. Jedną z ważniejszych powinności jest sporządzanie sprawozdań finansowych. Sprawdź, kto musi je przygotowywać i co powinny zawierać.

Jakich firm dotyczy obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych i kto odpowiada za jego realizację?

Pomimo tego, że sprawozdanie finansowe to dokument, który zawiera podstawowe informacje na temat rocznej działalności danego przedsiębiorstwa (w kontekście finansowym), to obowiązek jego sporządzania nie dotyczy wszystkich przedsiębiorców. Do firm, które w dniu bilansowym (czyli końcem roku obrotowego) powinny go przygotować, należą:

  • przedsiębiorstwa, które muszą prowadzić księgi rachunkowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości

  • oraz te firmy, które dobrowolnie prowadzą księgi rachunkowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Sporządzanie sprawozdań finansowych może więc dotyczyć zarówno spółek kapitałowych, jak i spółek osobowych, a nawet osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Nieistotna jest więc forma prowadzenia biznesu, kluczowe jest to, czy dana firma ewidencjonuje swoje przychody i koszty za pomocą ksiąg rachunkowych, czy stosując inną metodę.

Przedstawiciele firm specjalizujących się w obsłudze księgowej, takich jak Kancelaria Finansowo-Księgowa SALDO, przypominają, że za wypełnianie opisywanego obowiązku odpowiadają konkretne osoby. Sporządzanie sprawozdań finansowych należy do powinności kierowników jednostki. Oznacza to, że nad realizacją tego zadania powinny czuwać między innymi członkowie zarządu spółek kapitałowych, wspólnicy prowadzący sprawy spółki w spółce jawnej, cywilnej i partnerskiej czy członkowie organów zarządzających innych jednostek (w przypadku których obowiązują przepisy ustawy o rachunkowości).

Jakie informacje powinny zostać zawarte w sprawozdaniu finansowym?

W sprawozdaniu finansowym powinny znaleźć się następujące elementy: bilans, rachunek zysków i strat, a także informacje dodatkowe, między innymi opis przyjętych w danej firmie zasad rachunkowości. Niezbędne jest też dołączenie do gotowego dokumentu uchwały, która go zatwierdza, sprawozdania z działalności (ewentualnie), uchwały o podziale zysku lub pokryciu strat oraz opinii/sprawozdań biegłego rewidenta (ewentualnie).

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.