Artykuł sponsorowany

Kto i na jakich warunkach musi prowadzić pełną księgowość?

Kto i na jakich warunkach musi prowadzić pełną księgowość?

Pełna księgowość jest najbardziej skomplikowaną formą ewidencji zdarzeń gospodarczych. Według ustawy o rachunkowości, do jej prowadzenia są zobowiązane m.in. spółki handlowe (niezależnie od osiąganych przychodów), a także wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa, jeśli ich przychody przekroczą 2 mln euro. Kto jeszcze i na jakich warunkach musi prowadzić księgi rachunkowe? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości od pierwszego dnia działalności

Według ustawy o rachunkowości, przedsiębiorstwa zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości od pierwszego dnia prowadzenia działalności to:

  • spółki handlowe (osobowe i kapitałowe: z o.o., akcyjne, komandytowe i komandytowo-akcyjne),

  • przedsiębiorstwa działające na podstawie prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, funduszy emerytalnych, funduszach inwestycyjnych, towarzystwa ubezpieczeniowe, kasy oszczędnościowo-kredytowe,

  • gminy, powiaty, województwa oraz ich związki,

  • oddziały i przedstawicielstwa firm zagranicznych.

Jeżeli firma nie ma obowiązku prowadzenia pełnej księgowości, może zdecydować się na inną formę ewidencji działań gospodarczych (np. na księgę przychodów i rozchodów). Jednak co ważne, w niektórych sytuacjach niezbędne jest przejście z ewidencji uproszczonej na pełną księgowość.

Kto i kiedy musi przejść na pełną księgowość z ewidencji uproszczonej?

Prowadzenie ksiąg rachunkowych jest obowiązkowe także dla firm, które otrzymują dotacje lub subwencje z budżetu państwa albo samorządów terytorialnych, jednak nie od początku prowadzenia działalności, a od początku roku obrotowego, w którym te fundusze zostały przyznane. Podobnie jest w przypadku firm, których przychody za poprzedni rok obrotowy przekroczyły w przeliczeniu na złotówki 2 miliony euro. Wówczas muszą one przejść na pełną księgowość wraz z rozpoczęciem nowego roku obrotowego – nie ma możliwości przejścia z małej księgowości na księgi rachunkowe w trakcie trwania roku podatkowego.

Zasady prowadzenia pełnej księgowości

Zapisy księgowe powinny być dokonywane na bieżąco, rzetelnie, bezbłędnie i sprawdzalnie. To ważne, aby jasno przedstawiały sytuację majątkową i finansową przedsiębiorstwa. Księgi rachunkowe należy przechowywać przez 5 lat od momentu końca roku, w którym upłynął termin zapłacenia podatku. Jeśli księgowość prowadzona jest poza siedzibą firmy (np. poprzez biuro rachunkowe – w Łodzi taką usługę oferuje m.in. ABM Consulting), konieczne jest poinformowanie o tym fakcie właściwego Urzędu Skarbowego.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.