Kryteria wyboru klimatyzacji statkowej
Statki przemieszczają się po różnych strefach klimatycznych i narażone są na działanie zarówno wysokich, jak i niskich temperatur – nawet w przeciągu jednej doby. Z tego względu zapewnienie odpowiedniego mikroklimatu i temperatury wewnątrz pomieszczeń jest ważne ze względu na komfort pasażerów oraz prawidłowe działanie urządzeń – a kryteria wyboru klimatyzacji muszą uwzględniać szereg różnych czynników.
Jednostki pływające narażone są na działanie intensywnego słońca w ciągu dnia. Nocą temperatura może znacząco spaść lub pozostać na takim poziomie, że nagrzane wnętrza nie zdążą się schłodzić. Komfort podróżujących osób, odpowiednie warunki dla towarów spożywczych oraz sprzętu elektronicznego można zapewnić dzięki zamontowaniu klimatyzacji. Urządzenia te mają za zadanie nie tylko schłodzenie pomieszczeń, ale również mogą spełniać funkcję ogrzewania, a także zapewniać odpowiednią wilgotność powietrza. O ile na małych jednostkach prywatnych klimatyzacja może być przyjemnym dodatkiem, o tyle na większych obiektach pływających kompletny system uzdatniania powietrza jest koniecznością.
Jakie kryteria warto wziąć pod uwagę podczas wyboru klimatyzacji statkowej?
Wybór odpowiedniej klimatyzacji jest zależny od wielu czynników, a wybór najlepszego rozwiązania dobierany jest przez specjalistów na podstawie dokonanych pomiarów, rodzaju jednostki pływającej, okresu pracy i wielu innych czynników. Jednak każdorazowo klimatyzacja ma spełniać swoją podstawową funkcję – stworzenie odpowiedniego mikroklimatu wewnątrz zamkniętych pomieszczeń, niezależnie od warunków atmosferycznych panujących na miejscu. Wiele zależy od wielkości jednostki oraz liczby pomieszczeń socjalnych i mieszkalnych, a także magazynowych. Klimatyzatory różnią się również sposobem chłodzenia i nawilżania, a także prędkością przepływu powietrza oraz jego ciśnieniem – z tego względu dobór odpowiedniego rodzaju może być określony wyłącznie na podstawie rodzaju statku oraz wymagań właściciela.
Klimatyzacja statkowa powinna być również odporna na działanie niesprzyjających warunków pogodowych: dużych zmian temperatur, wysokiego zasolenia i wilgotności powietrza. Z tego względu konieczne jest zastosowanie rozwiązań dostosowanych wyłącznie dla obiektów pływających. Jednocześnie klimatyzacja powinna być bezpieczna i w razie wystąpienia awarii lub pożaru nie wpływać na rozprzestrzenianie się dymu lub ognia. Powinna być również możliwie najprostsza w obsłudze – podczas długich rejsów niemożliwe jest skorzystanie z serwisu, dlatego z drobnymi usterkami powinna poradzić sobie bez problemu załoga statku. W tym przypadku lepiej niż najnowocześniejsze rozwiązania sprawdzi się prostota i niezawodność działania.
Rodzaje klimatyzatorów statkowych
Rodzaje systemów klimatyzacyjnych i wentylacyjnych na statkach można podzielić ze względu na kilka kryteriów. Po pierwsze jest to okres pracy: całoroczny, letni lub zimowy. Na większości jednostek najlepiej sprawdzi się system całoroczny, zwłaszcza na niewielkich jednostkach prywatnych – mówi specjalista z firmy DSTechnik ze Szczecina, oferującej między innymi montaż klimatyzacji – Kolejnymi kryteriami podziału są prędkość przepływu powietrza oraz ciśnienie w centrali. Ze względu na sposób chłodzenia dzielą się natomiast na dwa podstawowe warianty: system, w którym czynnik chłodzący jest odparowany oraz systemy z obiegiem pośrednim, a przykład wodą. Różny może być również system nawilżania: parowy lub wodny.
Ze względu na metody i sposoby przygotowania powietrza systemy klimatyzacyjne dzielą się na centralne i miejscowe. W przypadku systemów centralnych powietrze może być doprowadzane jednym lub dwoma kanałami, a także może być wtórnie poddane obróbce. Są to rozwiązania szczególnie polecane dla większych jednostek. W mniejszych statkach i jachtach można zastosować rozwiązanie miejscowe, czyli odrębny klimatyzator w każdym pomieszczeniu.
Ze względu na różne zapotrzebowanie oraz rodzaje jednostek pływających oraz możliwych do zastosowania rozwiązań każdorazowo decyzja o montażu odpowiedniego systemu uzdatniania powietrza podejmowana jest indywidualnie. Jeśli nie jesteśmy pewni, który system sprawdzi się w przypadku naszej jednostki – warto skonsultować się z doświadczonymi ekspertami, którzy dobiorą odpowiedni sprzęt, zapewnią montaż oraz profesjonalny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny – dodaje ekspert – W ten sposób będziemy mieć pewność, że system klimatyzacji będzie działał prawidłowo i spełniał swoje zadanie przez cały okres rejsu.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Renata Koza Wytwarzanie Opakowań Foliowych
97-500 Radomsko, Tuwima 8
-
Fmcode Marek Floriańczyk
04-602 Warszawa, I Poprzeczna 8 lok. 8
-
Roboty Budowlano-Czyszczeniowo-kanalizacyjne Tomża Ireneusz
43-200 Pszczyna, Bratnia 34
-
NTW Airconomic Sp. z o.o.
98-200 Sieradz, Polskiej Organizacji Wojskowej 42