Artykuł sponsorowany

Kiedy wybrać adwokata, a kiedy zdecydować się na radcę prawnego?

Kiedy wybrać adwokata, a kiedy zdecydować się na radcę prawnego?

Różnica między radcą prawnym a adwokatem na pierwszy rzut oka jest znikoma. To zawody pokrewne, których przedstawiciele mogą świadczyć te same usługi prawne na rzecz swoich klientów. Takie profesje prawnicze nie są jednak ze sobą w stu procentach zbieżne. Kiedy warto zgłosić się do adwokata, a kiedy do radcy prawnego? Jak rozróżniać tych prawników?

Adwokat i radca prawny – ten sam specjalista?

Wiele osób myli ze sobą zawody radcy prawnego i adwokata. Poniekąd nie ma się czemu dziwić. Oba mają bowiem zbieżne kompetencje i mają prawo do wykonywania podobnych działań.  

Zarówno prawnik, jak i radca prawny, może świadczyć usługi z zakresu prawa karnego, prawa cywilnego, handlowego itd. Taki specjalista ma również prawo występować w imieniu klienta przed urzędami, sądami i innymi instytucjami – w roli pełnomocnika.

Na czym polegają zatem różnice, które warunkują rozróżnienie na dwa odrębne zawody? Po pierwsze chodzi o kwestie administracyjne. Będąc radcą prawnym, przynależy się do samorządu radcowskiego. Natomiast adwokaci podlegają pod samorząd adwokacki.

Kolejna kwestia to rodzaj zatrudnienia tych prawników. O ile adwokat musi prowadzić własną działalność gospodarczą lub należeć do spółki, o tyle radca prawny może być zatrudniony w oparciu o Umowę o pracę. Jednocześnie może również wykonywać działalność poza miejscem swojego podstawowego zatrudnienia.

Z jakimi sprawami można zgłosić się do radcy prawnego lub adwokata?

Choć prawo jednoznacznie wskazuje na kompetencje zawodowe obydwu tych prawników, to jednak istnieją pewne niepisane zasady mówiące o tym, do kogo zgłaszać się w konkretnej sprawie.

Na przykład klienci częściej decydują się na pomoc adwokata, gdy poszukują obrońcy w sprawach karnych i karnych skarbowych. Z kolei do radcy prawnego, na przykład z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Wyląg spółka partnerska, zgłaszają się wówczas, gdy muszą zasięgnąć porady prawnej lub mają potrzebę uzyskania opinii prawnej.

Pamiętaj jednak, że w praktyce wszystko zależy od renomy i zakresu działalności specjalisty, a nie od tego, czy jest formalnie adwokatem, czy radcą prawnym.

Z perspektywy pracodawcy: współpraca z adwokatem czy z radcą prawnym?

Jeśli planujesz zatrudnić u siebie prawnika, to zastanów się nad tym, jaka forma zatrudnienia będzie najbardziej odpowiednia.

Ci pracodawcy, którzy oferują etat i Umowę o pracę, powinni zgłosić się do radcy prawnego. Z kolei jeśli wiesz, że współpraca będzie jedynie cykliczna, to nawiąż współpracę z adwokatem na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.