Kiedy warto korzystać z telefonu zaufania?

Kiedy warto korzystać z telefonu zaufania?

Telefon zaufania to często dla wielu osób ostateczność. Nierzadko osoby z problemami mogą korzystać z anonimowości oraz bezpłatnej pomocy telefonicznej. Kiedy warto z niej skorzystać? Z jakimi problemami najczęściej się osoby zgłaszają? Jakie tematy poruszają dzieci lub młodzież? Oto lista numerów, pod które warto zadzwonić, kiedy potrzebujesz emocjonalnego wsparcia.

Komu zalecana jest pomoc telefoniczna?

Całodobowy telefon zaufania zalecany jest dla każdej osoby, która ma jakiś problem, czy jest w trudnej sytuacji i przeżywa kryzys, potrzebuje wsparcia i nie może go uzyskać u rodziny czy znajomych. Rekomendowany jest osobom z chorobami somatycznymi na przykład z rakiem czy wirusem HIV, jak również depresją, nerwicą czy anoreksją. Z pomocy mogą również skorzystać osoby walczące z uzależnieniami na przykład alkoholicy.

Z pomocy telefonicznej mogą poza tym skorzystać osoby czujące się zagrożone lub nie potrafiące dociec swoich praw. Zaliczają się do nich:

  • ofiary przestępstw,
  • ofiary przemocy,
  • przedstawiciele mniejszości – narodowych lub seksualnych.

Zalecana jest także pomoc dzieciom pochodzącym na przykład z dysfunkcyjnych rodzin. Często są one pozbawione właściwej opieki przez dorosłych. Możliwe jest poza tym wsparcie osób samotnych, często mających trudności w nawiązaniu kontaktu z otoczeniem czy borykających się z emocjami po tragedii.

Nierzadko z telefonu zaufania korzystają osoby, które mają myśli samobójcze i dzwonią na przykład podczas próby samobójczej. Zwykle szukają powodu do życia. Nierzadko konsultanci zawiadamiają policję lub potrafią wspomóc osobę, tak aby nie kończyła życia.

Jakie problemy można zgłaszać?

W Polsce działa wiele placówek, które proponują usługi w zakresie pomocy telefonicznej. Telefony zaufania można podzielić według różnych tematów, a więc:

  • depresji,
  • alkoholizmu,
  • przemocy,
  • niepełnosprawności,
  • starości,
  • nowotworów.

Problemy mogą dotyczyć różnych kwestii, takich jak:

  • egzystencjalizm – odnośnie orientacji seksualnej, wyborów czy myśli samobójczych,
  • zdrowotnych – uzależnienia czy choroby somatyczne i psychiczne,
  • rodzinnych – przemocy w rodzinie, problemów wychowawczych czy konfliktów małżeńskich,
  • społeczno-ekonomicznych – bezdomność, problemy prawne czy bezrobocie.

Telefony zaufania dla dzieci i młodzieży

Do telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży zalicza się numer 116 111. Zapewnia opiekę, ochronę i wsparcie dla młodych osób, które mają problemy, trudności lub kłopoty. Z reguły wiąże się to ze wstydem i brakiem chęci podzielenia się sprawą z rodzicami. Dzięki kontaktowi ze specjalistą dziecko lub nastolatek mogą się przygotować do rozmowy z rodzicami czy bliskimi osobami i podzielić się swoimi problemami lub troskami.

Z reguły w trakcie rozmowy poruszane są następujące tematy:

  • zdrowie – psychospołeczne i psychiczne, związane z niskim poczuciem wartości, braku sensu życia, lękami czy stresem,
  • relacje z rówieśnikami – dotyczące konfliktów, niezrozumienia, odrzucenia przez grupę czy rozstaniem i pierwszymi miłościami,
  • przemoc – dotyczące zarówno ofiar przemocy, jak i jej świadków czy sprawców,
  • rodzina – zarówno wsparcie ze strony najbliższych, jak i kłótnie z rodzicami, konflikty z rodzeństwem, rozpad rodziny czy wyjazdy zagraniczne rodziców w celu zarabiania,
  • dojrzewanie i seksualność – zmiany obejmujące okres dorastania i kwestie seksualności.

Inne telefony zaufania – depresja

Do telefonów zaufania zaliczają się:

  • Forum Przeciw Depresji – 22 594 91 00. Działa w środę-czwartek w godzinach od 17 do 19,
  • dla osób dorosłych, którzy mają kryzys emocjonalny – 116 123. Działa od poniedziałku do piątku od 14 do 22,
  • ITAKA – 22 484 88 01 – dyżury psychologów i psychiatrów.

Są sytuacje, w których lepiej pomogą osoby nieznane. Warto czasem skorzystać z pomocy doświadczonych osób na przykład psychologów.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję