Kiedy regeneracja silnika samochodowego nie jest możliwa?
W przypadku wystąpienia awarii silnika w samochodzie właściciel staje zwykle przed niełatwym do rozstrzygnięcia dylematem: czy oddać go do naprawy, czy może zlecić wymianę silnika na nowy model lub używany, ale sprawny? W przypadku, gdy mamy do czynienia z mało wyeksploatowanym silnikiem, jego regeneracja jest lepszym (i tańszym) pomysłem niż wymiana. No i wreszcie – są sytuacje, gdy silnik nie może zostać naprawiony.
Dlaczego warto naprawiać silnik?
Naprawa zużytych elementów w aucie wydaje się z wielu powodów sensowniejszym rozwiązaniem niż ich wymiana na nowe, a tym bardziej zakup nowego samochodu – o tym chyba nie trzeba nikogo przekonywać. To podejście racjonalne pod względem ekonomicznym, ale i ekologicznym. Nie wydajemy niepotrzebnie pieniędzy i nie marnujemy wielu różnych zasobów potrzebnych do produkcji nowego silnika. W przypadku niektórych awarii można z powodzeniem i niewielkim kosztem przywrócić silnikowi pierwotną sprawność, wymieniając tylko jego zużyte elementy. Nawet niewielki remont silnika jest w stanie tak wydłużyć jego żywotność, tak by można było bezpiecznie przejechać autem nawet kolejne 100 tys. km. Gdy zużycie np. wału korbowego lub cylindrów w silniku jest duże, pozostaje remont kapitalny (pełny), który jest już droższym i poważniejszym przedsięwzięciem. W jego ramach wykonywane są zwykle takie usługi jak: szlifowanie wału korbowego, szlifowanie cylindrów, wymiana panewek, tłoków, pierścieni, pełna regeneracja głowicy, wymiana uszczelnień, wymiana pompy oleju.
Pytany przez nas o ceny tych usług pracownik firmy JURGAL, realizującej zlecenia napraw silników w autach różnych marek, odpowiada, że zakres zrealizowanych prac i ich koszt ustalany jest indywidualnie zależnie m.in. od modelu samochodu i stopnia zużycia danej jednostki napędowej.
Jakich silników nie można poddać regeneracji?
Nie zawsze jednak parametry techniczne silnika pozwalają na przeprowadzenie remontu, w niektórych modelach samochodów jest to po prostu niemożliwe. Czasem też nie ma dostępnych na rynku części zamiennych do danego modelu silnika, nawet jeśli jego konstrukcja teoretycznie pozwalałaby na wymianą zużytych podzespołów i przywrócenie go do pełnej sprawności. Jako przykład samochodów z silnikami niepoddającymi się regeneracji można poddać marki Ford i Subaru. Warto też zaznaczyć, że mówimy to u naprawach wynikających z normalnej eksploatacji pojazdu – natomiast jeśli mamy do czynienia z autem powypadkowym, istnieje ryzyko, że remont będzie trudny do przeprowadzenia i lepszym rozwiązaniem może być zakup nowego silnika.
Co zrobić, jeśli remont silnika nie jest możliwy?
Po wizycie w warsztacie samochodowym może się okazać, że remont silnika nie jest możliwy albo nie jest opłacalny ze względu na jego duży koszt. Najprostszym rozwiązaniem może się okazać wymiana silnika na nowy, ale i to nie zawsze satysfakcjonuje klienta, bo za nowy silnik od czołowego producenta zapłaci on dużą kwotę, nawet jeśli samo auta ze względu na swój wiek czy inne okoliczności nie kosztowało dużo. Zresztą, o czym chyba nie trzeba przypominać, kondycja silnika powinna być zawsze kluczową kwestą przy podejmowaniu decyzji o zakupie używanego samochodu. Jeśli jednak w takim przypadku problem z silnikiem już się pojawi, warto rozważyć wymianę go na silnik używany. Taka jednostka z pewnością będzie ustępowała jakością nowym odpowiednikom, natomiast za dużo przystępniejszą cenę otrzymamy sprawny silnik z gwarancją, który może posłużyć jeszcze przez długi czas. Reasumując – jeśli mamy niedrogi lub już dość mocno wyeksploatowany samochód, najpierw warto zapytać o koszt regeneracji silnika. Jeśli byłby on wysoki lub nie dałoby się jej wykonać, można poszukać takich samych silników używanych. Montaż nowego silnika w takiej sytuacji jest już ostatecznością.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Blacharstwo Lakiernictwo Samochodowe Zielińscy
41-704 Ruda Śląska, Jaracza 8 lok. 1
-
Huzar sp.j. Regeneracja Głowic
53-021 Wrocław, Korfantego 36
-
Waldemar Boleń Zakład urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
25-346 Kielce, Zagórska 95
-