Artykuł sponsorowany

Kiedy przedsiębiorca może zmienić formę opodatkowania?

Kiedy przedsiębiorca może zmienić formę opodatkowania?

Jedną z pierwszych, a zarazem najważniejszych decyzji, które musi podjąć przedsiębiorca zakładający firmę, jest wybór formy opodatkowania. Nierzadko wówczas kontaktuje się z biurem rachunkowym czy innymi specjalistami, aby wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie. Czasami jednak wraz z rozwojem firmy albo zmianami w prawie okazuje się, że zmiana jest wskazana albo konieczna. O jakich przypadkach mowa?

Zasady zmiany formy opodatkowania od strony formalnej 

Przedsiębiorcy, którzy planują zmianę formy opodatkowania, muszą przede wszystkim pamiętać o formalnościach i terminach, które się z tym wiążą. Konieczne jest przede wszystkim wypełnienie formularza CEIDG-1, co można zrobić przez Internet albo osobiście – w urzędzie miasta lub gminy. Jeżeli chodzi o terminy, to o przybliżenie tematu poprosiliśmy specjalistę z biura rachunkowego w Kędzierzynie-Koźlu, który wyjaśnił:

Przeczytaj również: Czy stare grzejniki można sprzedać na skupie złomu?

- Jeżeli chodzi o zmianę formy opodatkowania, to terminy są różne w zależności od wybranego rozwiązania. Jeśli chodzi o podatek liniowy i ryczałt ewidencjonowany, to dokumenty trzeba dostarczyć do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym lub do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy przychód został osiągnięty w grudniu danego roku podatkowego. Wybierając inne formy opodatkowania, trzeba to zrobić do 20. stycznia, jeśli w poprzednim roku podatnik wybrał kartę podatkową.

Kiedy warto zmienić formę opodatkowania? 

Zmiana formy opodatkowania to decyzja, która powinna być przemyślana. Czasami również zdarza się tak, że przedsiębiorcy muszą się na nią zdecydować, ponieważ osiągnęli pewien próg dochodowy i nie mogą się rozliczać na tych samych zasadach co po założeniu firmy. Na przykład ryczałt ewidencjonowany będzie opłacalny, jeżeli w ramach działalności nie są ponoszone koszty albo firma prowadzi działalność opodatkowaną niższymi stawkami ryczałtu niż 12%.

Przeczytaj również: Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą z kolei często dochodzą do wniosku, że w ich przypadku najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie wybór podatku liniowego. Dzięki temu będą od razu wiedzieć, ile podatku zapłacą od osiągniętego dochodu. W tym przypadku mamy do czynienia ze stałą stawką wynoszącą 19% bez względu na wysokość osiąganych dochodów.

Przeczytaj również: Badanie okresowe pracowników w świetle przepisów

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.