Artykuł sponsorowany

Kiedy i na jakich zasadach jest wydawane świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?

Kiedy i na jakich zasadach jest wydawane świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?

Mianem bezpieczeństwa przemysłowego określane są wszelkiego rodzaju działania, które związane są z zapewnieniem ochrony informacji niejawnych przekazywanych przedsiębiorcom, którzy wykorzystują je w ramach umów na dostęp do nich lub zadań określonych przez przepisy prawa. Aby mogli oni uzyskać jednak dostęp do nich, muszą posiadać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego.

Czym jest świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?

Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego to dokument, który jest potwierdzeniem tego, że dane przedsiębiorstwo jest zdolne do zapewnienia najwyższego stopnia ochrony ujawnianych dla niego informacji niejawnych. Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych tego typu świadectwa wydawane są w trzech stopniach w zależności od stopnia zdolności do ochrony informacji przez ubiegające się o nie przedsiębiorstwo. 

Kto wydaje świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?

Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego wydawane jest przedsiębiorcom w rozumieniu ustawy, którzy są objęci obowiązkiem jego posiadania przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (SKW). W związku z tym wnioski o ich uzyskanie należy składać we właściwych terytorialnie jednostkach ABW lub SKW w zakresie zadań związanych z ochroną informacji niejawnych. O pomoc w tym przypadku zgłosić się można natomiast do firm takich jak 4Tel Partner z Warszawy będących specjalistami w zakresie bezpieczeństwa informacji. 

Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?

Aby przedsiębiorca mógł uzyskać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego, musi przejść przez postępowanie sprawdzające przeprowadzane przez ABW lub SKW, które ma na celu skontrolowanie czy ubiegająca się o nie firma ma zdolność do ochrony informacji niejawnych pod względem:

  • finansowym. 

  • organizacyjnym,

  • kadrowym.

Dlatego też chcąc je uzyskać, niezbędne jest stworzenie w firmie specjalnie pionu, w postaci kancelarii tajnej zajmującej się ochroną informacji niejawnych. Jest on bowiem niezbędny dla zachowania odpowiedniego bezpieczeństwa tego typu informacjom. Do tego przedsiębiorca powinien również posiadać akredytowany system teleinformatyczny, jeśli chce przetwarzać informacje niejawne we własnych systemach oraz opracować i zatwierdzić dokumenty, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 i art. 43 ust. 5 ustawy oraz § 3 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczania informacji niejawnych.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.