Kiedy i na jakich zasadach jest wydawane świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?
Mianem bezpieczeństwa przemysłowego określane są wszelkiego rodzaju działania, które związane są z zapewnieniem ochrony informacji niejawnych przekazywanych przedsiębiorcom, którzy wykorzystują je w ramach umów na dostęp do nich lub zadań określonych przez przepisy prawa. Aby mogli oni uzyskać jednak dostęp do nich, muszą posiadać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego.
Czym jest świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?
Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego to dokument, który jest potwierdzeniem tego, że dane przedsiębiorstwo jest zdolne do zapewnienia najwyższego stopnia ochrony ujawnianych dla niego informacji niejawnych. Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych tego typu świadectwa wydawane są w trzech stopniach w zależności od stopnia zdolności do ochrony informacji przez ubiegające się o nie przedsiębiorstwo.
Kto wydaje świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?
Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego wydawane jest przedsiębiorcom w rozumieniu ustawy, którzy są objęci obowiązkiem jego posiadania przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (SKW). W związku z tym wnioski o ich uzyskanie należy składać we właściwych terytorialnie jednostkach ABW lub SKW w zakresie zadań związanych z ochroną informacji niejawnych. O pomoc w tym przypadku zgłosić się można natomiast do firm takich jak 4Tel Partner z Warszawy będących specjalistami w zakresie bezpieczeństwa informacji.
Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego?
Aby przedsiębiorca mógł uzyskać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego, musi przejść przez postępowanie sprawdzające przeprowadzane przez ABW lub SKW, które ma na celu skontrolowanie czy ubiegająca się o nie firma ma zdolność do ochrony informacji niejawnych pod względem:
finansowym.
organizacyjnym,
kadrowym.
Dlatego też chcąc je uzyskać, niezbędne jest stworzenie w firmie specjalnie pionu, w postaci kancelarii tajnej zajmującej się ochroną informacji niejawnych. Jest on bowiem niezbędny dla zachowania odpowiedniego bezpieczeństwa tego typu informacjom. Do tego przedsiębiorca powinien również posiadać akredytowany system teleinformatyczny, jeśli chce przetwarzać informacje niejawne we własnych systemach oraz opracować i zatwierdzić dokumenty, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 i art. 43 ust. 5 ustawy oraz § 3 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczania informacji niejawnych.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Rekord Hale Namiotowe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
50-412 Wrocław, Mazowiecka 17
-
-
-