Jakie są najczęstsze awarie głowic?
Wśród wielu problemów, z którymi muszą się borykać właściciele pojazdów, awarie głowic silnika stanowią istotny element, gdyż wpływają na całość funkcjonowania jednostki napędowej. Naprawa głowicy nie jest prosta, a odpowiednia diagnoza awarii to klucz do zapewnienia długotrwałego bezproblemowego funkcjonowania silnika. W artykule omówimy trzy najczęstsze awarie głowic oraz podpowiemy, co można z tym zrobić.
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą
Jednym z najczęstszych problemów związanych z awarią głowicy silnika jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Objawia się ono przeciekaniem płynów eksploatacyjnych, takich jak olej czy płyn chłodzący, co prowadzi do mieszania się tych substancji oraz przedostawania się ich do wnętrza cylindrów. Długotrwałe funkcjonowanie silnika w takim stanie prowadzi do jego nieodwracalnych uszkodzeń, a także może generować problemy z układem chłodzenia. Naprawa głowicy w takim przypadku obejmuje wymianę uszkodzonej uszczelki oraz profesjonalne czyszczenie płaszczyzn łączących głowicę z blokiem silnika.
Przeczytaj również: Najczęstsze awarie silników w samochodach
Zużycie zaworów
Często zdarzają się także problemy związane z zaworami. Zawory odpowiadają za prawidłowy przepływ powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów, a także za odprowadzanie spalin z silnika. Czasami dochodzi do ich uszkodzeń lub nadmiernego zużycia, co objawia się utratą mocy, niestabilną pracą silnika oraz wzrostem emisji spalin. Przyczyną może być brudna mieszanka paliwa, stosowanie złego oleju czy też niewłaściwa eksploatacja pojazdu. W celu wykrycia problemu należy dokonać diagnostyki komputerowej oraz sprawdzić stan zaworów podczas demontażu głowicy. Naprawa polega na ich regulacji, a w przypadku poważniejszych uszkodzeń – wymianie.
Przeczytaj również: Serwis samochodów amerykańskich – u kogo szukać pomocy?
Pęknięcia w konstrukcji głowicy
Trzecim istotnym zagadnieniem związanym z awariami głowic są pęknięcia w konstrukcji, czyli uszkodzenia mechaniczne, które wpływają na szczelność i wytrzymałość całego elementu. Pęknięcia mogą być wynikiem przegrzania silnika, wadliwej konstrukcji lub niedostatecznej wymiany płynów eksploatacyjnych. Objawiają się one podobnie jak uszkodzenia uszczelki pod głowicą, jednak ich naprawa jest znacznie bardziej skomplikowana i kosztowna. Warto więc zlecić ją wyspecjalizowanym fachowcom, np. z firmy Auto-Szlif z Krakowa. W wielu przypadkach konieczna może być jednak wymiana całej głowicy na nową lub pochodzącą z demontażu.
Przeczytaj również: Na czym polega regeneracja filtrów cząsteczek stałych DPF/FAP?
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Huzar sp.j. Regeneracja Głowic
53-021 Wrocław, Korfantego 36
-
Zakład Oznakowania Drogowego Zod-Mark
50-430 Wrocław, Świstackiego 30
-
-