Jakie pomiary BHP powinien wykonać przedsiębiorca?
Wykonywanie wielu prac wiąże się z narażeniem na ryzyko wynikające z pojawiania się różnych czynników mogących stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. Zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy odpowiedzialny za ich identyfikację i dokładne określenie jest pracodawca. Do niego należy też zapewnienie skutecznej ochrony dla wszystkich zatrudnionych.
Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP
Każdy pracodawca jest zobowiązany do zagwarantowania pracownikom właściwych warunków pracy, w których nie będą oni narażeni na kontakt z czynnikami wpływającymi na pogorszenie się stanu zdrowia czy wprost prowadzącymi do zagrożenia życia. Obowiązujące regulacje prawne nie określają listy stanowisk pracy ani zawodów, których wykonywanie oznacza konieczność zastosowania dodatkowych rozwiązań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa i eliminowania zagrożeń. Przedsiębiorstwo we własnym zakresie musi dokonać identyfikacji mogących się pojawić czynników niebezpiecznych oraz wprowadzić niezbędne do ich wyeliminowania rozwiązania – w pierwszym rzędzie muszą być to tzw. środki ochrony zbiorowej, a jeżeli to niemożliwe środki ochrony indywidualnej. Określenie czy na konkretnym stanowisku mogą pojawić się czynniki ryzyka wymagające odpowiedniego przeciwdziałania, wiąże się z koniecznością wykonania tzw. pomiarów BHP, a także ich okresowego ponawiania.
Przeczytaj również: Usługi BHP polecane dla firm
Jakie czynniki niebezpieczne wymagają prowadzenia pomiarów?
Ustalenie stopnia, w jakim pracownicy będą narażeni na kontakt z niebezpiecznymi substancjami, wymaga wykonania odpowiednich pomiarów. W przypadku pyłów oraz stężenia substancji chemicznych niezbędne będzie określenie czy nie zostały przekroczone poziomy NDS (najwyższego dopuszczalnego stężenia), NDSCh (najwyższego dopuszczalnego stężenia chwilowego) albo NDSP (najwyższego dopuszczalnego stężenia pułapowego). Dla sprawdzenia natężenia hałasu znaczenie ma NDN (najwyższe dopuszczalne natężenie), natomiast przy promieniowaniu liczy się MDE (maksymalna dopuszczalna ekspozycja). Do zagrożeń występujących w miejscu pracy należą także drgania, wysoka albo niska temperatura oraz wilgotność składające się na tzw. mikroklimat na stanowisku pracy. Znaczenie ma także poziom oświetlenia, a więc natężenia światła oraz jego równomiernego rozsyłu na poszczególnych stanowiskach, w zależności od rodzaju wykonywanych czynności.
Przeczytaj również: Jakie są etapy oceny ryzyka zawodowego?
Ponieważ przeprowadzenie pomiarów wymaga posiadania odpowiedniego sprzętu oraz spełniania szeregu warunków związanych z właściwą procedurą badawczą opisaną w poszczególnych normach zadanie to należy zlecić wyspecjalizowanej firmie. Dobrym wyborem będzie EKOLAB, posiadający akredytację Polskiego Centrum Akredytacji o nr AB 869.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana