Jaką kostkę stosuje się do brukowania ulic?
Kostka do brukowania ulic musi być wytrzymała – w przeciwnym wypadku droga będzie pękać lub zapadać się, a na jej powierzchni powstaną kałuże i nierówności. Kostka brukowa świetnie sprawdza się nie tylko do budowy tarasów i podjazdów, ale także do brukowania ulic – jest to materiał charakteryzujący się nie tylko wysoką estetyką, ale także spełniający wymogi norm w zakresie budowy dróg.
Jaka kostka sprawdzi się przy budowie drogi?
Wybrukowane uliczki to charakterystyczny element zabytkowych dzielnic miast. Wiele z nich powstało jeszcze w poprzednich dekadach i do dzisiaj zachowało swój nienaganny wygląd. Obecnie nawierzchnie brukowe powstają z kostki, która przystosowana jest do przenoszenie dużych obciążeń.
Producenci kostki brukowej są zgodni co do tego, że w przypadku nawierzchni przeznaczonych wyłącznie do ruchu pieszych wystarczające są kostki o grubości 4 cm. Natomiast wszędzie tam, gdzie odbywać się będzie ruch samochodowy, konieczne jest zastosowanie grubszych płytek. Kostka na 6 cm wystarczy na drogę pod samochody osobowe. W przypadku pojazdów o masie do 3,5 ton można zastosować kostkę na 8 cm, ale jeśli nawierzchnia ma być dostosowana do ruchu na przykład ciężkich maszyn budowlanych, to trzeba sięgnąć po płytki o grubości co najmniej 10 cm, które zaliczane są do kostek przemysłowych. Ten rodzaj kostki dostępny jest w hurtowni materiałów budowlanych Wroński z Banina.
Kostka przemysłowa zwykle występuje w jednolitym kolorze, ale w różnorodnych kształtach. Stosuje się ją do utwardzania parkingów, dróg, chodników i placów magazynowych pod ciężarówki. Podstawowe cechy kostki przemysłowej to chropowatość i odporność na ścieranie. Kostka brukowa z Banina ma niską nasiąkliwość, co przekłada się na długą żywotność i wytrzymałość. Ponadto, nie przemarza ani nie reaguje na intensywne promieniowanie UV.
Co jeszcze wpływa na trwałość brukowanej ulicy?
Oprócz samej kostki niemałe znaczenie dla wytrzymałości powierzchni z bruku ma jakość wykonania podbudowy – kluczowa jest prawidłowa ocena rodzaju gruntu. Inaczej wykonuje się bowiem podbudowę na gruncie gliniastym i niestabilnym, a inaczej na twardym podłożu. Błędy wykonawcze skutkują powstawaniem nierówności i kolein, które nie tylko szpecą powierzchnię, ale także wpływają na komfort użytkowników jezdni. Grubość podbudowy w przypadku dróg i chodników powinna wynosić od 20 cm do 40 cm, w zależności od rodzaju gruntu. Oprócz tego istotne jest wykonanie solidnego obrzeża, które ustabilizuje powierzchnię.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Aronbud Kania Arkadiusz
43-262 Radostowice, Dworcowa 85A
-
Prokonbud Projektowanie Konstrukcji Budowlanych Bogumił Duraj
04-284 Warszawa, Liwiecka 11 lok. 24