Jak zrobić dobre zdjęcie produktu?
Prowadzisz sklep online? Sprzedajesz głównie na aukcjach internetowych? A może działasz stacjonarnie, ale klientów do sklepu ma przyciągać twoja strona www? Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, czas na poważnie zainteresować się fotografią produktową. Dobre zdjęcia produktów są zresztą niezbędne również w kampanii wykorzystującej tradycyjne, drukowane katalogi reklamowe.
Zdjęcie produktowe, czyli packshot
Szukając informacji na temat fotografii reklamowej, często można spotkać się z angielskim słowem packshot, które oznacza właśnie zdjęcie produktowe. Jak powinno ono wyglądać?
Przede wszystkim schludnie. Zdjęcie ma wzbudzić w patrzącej na nie osobie chęć posiadania, w związku z czym przedstawiony na nim przedmiot musi być elegancki i… czysty, co nie dla każdego sprzedawcy jest oczywiste. W sieci wciąż można spotkać zdjęcia telefonów komórkowych z odciskami palców, przykurzonej biżuterii czy przedmiotów w ubrudzonych opakowaniach. Brak przygotowania towaru do sesji fotograficznej to jeden z podstawowych błędów, jakie można popełnić.
Praca z aparatem to najmniej czasochłonny etap sesji produktowej. Najważniejsze jest przygotowanie. Zanim rozstawię tło, oświetlenie i statyw, staram się jak najlepiej przygotować produkt, czyszczę go, poleruję, a jeśli mam do czynienia z ubraniami, prasuję. To prawda, że wiele niedociągnięć można poprawić w programach komputerowych. I oczywiście, korzystam z nich na etapie postprodukcji. Jednak zależy mi na tym, by wydobyć z fotografowanych przedmiotów ich autentyczne piękno. Wiem, że odbiorcy też są w stanie je dostrzec – opowiada ekspert ze studia fotografii produktowej photographic.pl w Józefowie pod Warszawą.
Przygotowanemu do sesji produktowi trzeba zapewnić odpowiednie tło. Zdjęcia reklamowe najczęściej wykonywane są na białym tle; takie fotografie idealnie oddają realny wygląd przedmiotu, w związku z czym najlepiej nadają się do serwisów aukcyjnych, gdzie klienci często porównują podobne produkty. Z kolei w folderach reklamowych i na stronach firmowych świetnie prezentują się zdjęcia aranżowane z dodatkowymi akcesoriami; takie obrazy doskonale oddają charakter produktów i sugerują sposób ich wykorzystania.
Fotografia produktowa odzieży
Fotografowanie odzieży jest szczególnie wymagające. Ubrania można położyć i fotografować z góry, albo powiesić na wieszaku i robić zdjęcia na wprost, jednak potencjalny klient wciąż nie będzie wiedział, jak odzież prezentuje się na człowieku; z kolei wynajęcie prawdziwych modeli wiąże się z większymi kosztami. Dlatego sprzedawcy odzieży częściej wybierają zdjęcia na manekinach.
Wykorzystanie manekina przy fotografowaniu odzieży pozwala na odpowiednie ułożenie ubrania i uzyskanie efektu przestrzenności. W profesjonalnym studiu fotograficznym można też zamówić zdjęcie 360 stopni, czyli takie, które obracając się, umożliwia widzowi oglądanie ubrania z każdej strony. Zarówno obrotowe, jak i statyczne fotografie odzieży mogą być wykonane w wersji „duch”, czyli na niewidzialnym manekinie.
Czy da się samodzielnie zrobić dobre zdjęcie produktu? Na pewno można próbować, zwłaszcza jeśli sprzedaż w sieci nie jest twoim głównym zajęciem. Jeżeli jednak profesjonalnie zajmujesz się handlem, powinieneś zadbać o równie profesjonalne materiały promocyjne. Zdjęcia produktowe z prawdziwego zdarzenia mogą przesądzić o twojej przewadze nad konkurencją.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Fabryka Reduktorów i Motoreduktorów Befared S.A.
43-300 Bielsko-Biała, Grażyńskiego 71
-
-
Lech-Car Wózki Widłowe Leszek Kupczak
86-060 Dziemionna, Okrężna 21
-