Artykuł sponsorowany

Jak wygląda praca na kontrakcie w IT?

Jak wygląda praca na kontrakcie w IT?

W branży IT praca na kontrakcie powoli staje się standardem, zwłaszcza w przypadku specjalistów wysokiej klasy i z dużym doświadczeniem, którzy cenią sobie swobodę działania i decydowania o sobie. W związku z tym nie chcą wiązać się z umową o pracę z konkretną firmą. Na czym dokładnie polega contracting IT, jakie ma zalety dla pracowników i dlaczego pracodawcy coraz częściej decydują się na taką formę współpracy? Sprawdzamy!

Na czym polega praca na kontrakcie? 

Contracting IT, czyli po polsku praca na kontrakcie w IT, to stosunkowo nowy twór, którego popularność – na wzór krajów zachodnich – szybko rośnie w Polsce. Tę formę współpracy charakteryzuje duża elastyczność, a warunki zatrudnienia nie są regulowane ani kodeksem pracy, ani kodeksem cywilnym. Wszystko zależy od zapisów umowy zawartej pomiędzy kontraktorem a pracodawcą lub, w przypadku outsourcingu IT, agencją HR. Osoba podejmująca pracę na kontrakcie może, ale nie musi przy tym prowadzić własnej działalności gospodarczej, jak ma to miejsce w przypadku umów B2B.

Praca na kontrakcie najbardziej przypomina umowę zlecenia. Kontaktor pracuje na własny rachunek, zobowiązując się do wykonania określonych zadań w określonym czasie, dysponuje jednak dużą swobodą w zakresie miejsca i czasu pracy. Specjaliści IT często pracują zdalnie, w dogodnych dla siebie godzinach, co pozwala im realizować kilka projektów dla różnych pracodawców jednocześnie. 

Dlaczego specjaliści IT wolą kontrakt od etatu? 

Według statystyk pracę na kontrakcie lub w formule B2B wybiera zdecydowana większość ekspertów IT. Dlaczego tak się dzieje? Otóż pracownik branży IT o wysokich kwalifikacjach i z dużym doświadczeniem nie musi obawiać się braku pracy, za to ma silną pozycję do negocjowania korzystnych dla siebie warunków kontraktu. Przekłada się to na większe zarobki, dużą niezależność, możliwość wybierania najciekawszych projektów, które pozwolą rozwijać umiejętności i stanowią atrakcyjne wyzwanie. 

Z drugiej strony kontrakt nie gwarantuje stabilności zatrudnienia, płatnych urlopów i innych benefitów związanych z pracą na etacie, wymagając od kontraktora dużej samodyscypliny, brania odpowiedzialności za wyniki swoich działań i umiejętności zarządzania czasem. Sprawia to, że osoby z mniejszym doświadczeniem preferują zwykle umowę o pracę, a specjaliści znający swoją wartość na rynku pracy wybierają kontrakt, w którym wyższe zarobki i możliwość efektywnego rozwoju kariery rekompensują im minusy wynikające z tego rodzaju zatrudnienia.

Jakie zalety ma contracting IT dla pracodawców? 

Spójrzmy teraz na contracting IT oczami pracodawców. Dzielą się oni na dwie grupy – tych, którzy już dawno docenili korzyści płynące z tej formy współpracy oraz tych, którzy nadal nieufnie podchodzą do zatrudniania na kontrakcie i outsourcingu IT. O zalety podpisywania kontraktów ze specjalistami IT zapytaliśmy w agencji rekrutacyjnej Verita HR w Warszawie, specjalizującej się w rekrutacji specjalistów z branży IT:

Contracting ma wiele zalet dla specjalistów z branży IT (i wielu innych branż), ale także dla pracodawcy. Po pierwsze, pozwala mu realizować duże bądź pilne zlecenia bez konieczności tworzenia nowych miejsc pracy, które po zakończeniu projektu nie będą już potrzebne. Po drugie, ma on duży wpływ na ostateczny kształt umowy i zawarte w niej zapisy, nieograniczony regulacjami prawnymi jak w przypadku umowy o pracę. Po trzecie, oszczędza na kosztach zatrudnienia – płatnych urlopach, zwolnieniach chorobowych, administracji, odprawach, świadczeniach pozapłacowych – a koszty współpracy może wliczyć w budżet danego projektu. Wszystko to sprawia, że w ostatecznym rozrachunku zatrudnienie na podstawie kontraktu nie musi być droższe od stworzenia etatu, a korzyści finansowe odnoszą obie zainteresowane strony.

Warto również podkreślić, że w dobie braku wystarczającej liczby specjalistów IT i problemów z rekrutacją tychże contracting bywa jedynym sposobem na przyciągnięcie do firmy ekspertów najwyższej klasy, którzy nie są zainteresowani pracą na etacie. 

Jak znaleźć dobrych pracowników IT? 

Pracodawca może oczywiście samodzielnie rekrutować pracowników IT i podpisywać z nimi umowy kontraktowe, jednak znacznie wygodniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług renomowanej agencji oferującej usługi outsourcingu IT, która bierze na siebie zarówno proces znalezienia odpowiedniej osoby i nakłonienia jej do podjęcia współpracy (tzw. headhunting), jak i sprawy administracyjne, negocjacje warunków umowy i spełnienie warunków formalnych. W ten sposób pracodawca nie musi się o nic martwić, a proces nawiązania współpracy ze specjalistą w konkretnej dziedzinie IT staje się szybki i prosty, co umożliwia terminowe zrealizowanie podjętych zobowiązań. Wszystko to sprawia, że coraz więcej firm – zarówno małych, jak i dużych – decyduje się na outsourcing pracowników IT i zatrudnianie ich na kontrakcie.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.