Artykuł sponsorowany

Jak wygląda audyt księgowy i kiedy jest przeprowadzany?

Jak wygląda audyt księgowy i kiedy jest przeprowadzany?

W procesie rzetelnego prowadzenia dokumentacji finansowej każdej firmy kluczową rolę odgrywa audyt księgowy. Jest on częścią księgowości i ma na celu ustalenie, czy firma lub przedsiębiorstwo dostosowało swoją działalność do przepisów prawa i ogólnie przyjętych zasad rachunkowości. Jak wygląda prawidłowe przeprowadzenie audytu w firmie? Kogo obejmuje audyt księgowy?

Jak wygląda audyt księgowy?

Audyt księgowy jest niezależną oceną dokumentacji finansowej firmy mającą na celu upewnienie się, że sporządzane sprawozdania rzetelnie i dokładnie przedstawiają sytuację finansową przedsiębiorstwa. Działania te skupiają się na dokładnej analizie dokumentacji i stanu finansowego firmy w zakresie ksiąg rachunkowych, sprawozdań finansowych oraz dokumentów związanych z kadrą i płacami.

Prawidłowo przeprowadzony audyt księgowy na wiele sposobów decyduje o integralności całego systemu księgowego przedsiębiorstwa lub organizacji. Przede wszystkim daje zapewnienie, że sprawozdawczość finansowa firmy jest zgodna z prawdą, a sama działalność przebiega zgodnie z zamierzeniami. Jest nawet określany jako jedna z najlepszych opcji kontroli i podniesienia wiarygodności. Dodatkowo stanowi formę doradztwa w zakresie prowadzenia systemów księgowania oraz sprawniejszego funkcjonowania rachunkowości w danej firmie.

Kiedy przeprowadzić audyt?

Coroczne badanie sprawozdań finansowych jest ważne, nawet jeśli prowadzisz niewielką prywatną firmą, organizację non-profit lub spółkę publiczną. Mimo że audyt księgowy nie jest obowiązkowy, dobrym zwyczajem jest jego wdrożenie.

– Znaczenie audytu jest szczególnie widoczne w przypadku odkrycia błędów na rachunkach. Jeśli Twoja księgowość nie była uporządkowana lub prowadzona należycie, audytor może wnieść znaczący wkład w ujawnienie szczegółów wszelkich oszustw lub wykroczeń – tłumaczy księgowy z firmy J-J Biuro Rachunkowe Jacek Jakubowski we Wrocławiu.

Audytorzy mogą pracować wewnątrz firmy, przeprowadzając audyt wewnętrzny lub dla innej organizacji, przeprowadzając audyt zewnętrzny. W przypadku tej drugiej opcji masz do czynienia z certyfikowanymi księgowymi, którzy pracują niezależnie od Twojej firmy lub organizacji, badając sprawozdania finansowe przygotowane przez kierownictwo.

Audytorzy zewnętrzni zapewniają, że dokumentacja finansowa firmy jest zgodna ze stanem faktycznym. Eliminują tym samym możliwość zawyżania deklarowanych sukcesów finansowych. Dzięki temu późniejsze decyzje będą podejmowane na podstawie wiarygodnych, rzetelnych danych.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.