Artykuł sponsorowany

Jak windykować należności od firmy postawionej w stan upadłości?

Jak windykować należności od firmy postawionej w stan upadłości?

Wprowadzone zmiany w prawie upadłościowym sprawiły, że zadłużeni przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Mają bowiem nadzieję, że krok ten pozwoli uniknąć obowiązku uregulowania niespłaconych zobowiązań. Polskie prawo jednak chroni wierzycieli, dostarczając im narzędzi umożliwiających dochodzenie należności. Co zatem zrobić, by odzyskać pieniądze od dłużnika, który postawił firmę w stan upadłości?

Co dla wierzycieli firmy oznacza jej upadłość?

Bankructwo konsumenckie definiowane jest jako regulowane ustawowo postępowanie prowadzone wobec niewypłacalnych dłużników będących przedsiębiorcami lub osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Jak wynika z ustawy z dn. 28.02.2003 r. Prawo upadłościowe, celem postępowania upadłościowego jest jak najpełniejsze zaspokojenie wierzycieli. Windykacja długów od firm w stanie upadłości wiąże się jednak z podjęciem konkretnych działań prawnych. Przede wszystkim konieczne jest zgłoszenie do sądu swoich wierzytelności w ciągu 30 dni od ogłoszenia upadłości firmy należącej do dłużnika. W przeciwnym razie odzyskanie długu może okazać się niemożliwe.

Przeczytaj również: Jak zintegrować pracę wszystkich urządzeń biurowych w firmie?

Kolejność spłacania należności

Polskie prawo upadłościowe wyróżnia tzw. kategorie wierzytelności. To, do której z nich zaliczona zostanie dana wierzytelność, determinuje czy i w jakim stopniu wierzyciele otrzymają spłatę. Jak wyjaśnia adwokat z Kancelarii Prawnej Karoliny Pióro-Chmielnickiej w Warszawie:

Przeczytaj również: Podatek liniowy vs podatek progresywny - co wybrać?

W ramach pierwszej kategorii spłacane są m.in. wierzytelności wynikające ze stosunku pracy, należności rolników, a także renty oraz alimenty. Druga kategoria obejmuje „inne należności, niepodlegające zaspokojeniu w innych kategoriach” – przede wszystkim podatki, a także należności publiczno-prawne. W trzeciej kategorii mieszczą się m.in. odsetki od należności ujętych w wyższych kategoriach, a w kategorii czwartej – należności wspólników i  akcjonariuszy (np. z tytułu pożyczki).

Jeśli suma do podziału nie pokrywa w całości wszystkich należności, wierzytelności z dalszej kategorii zaspokaja się dopiero po całkowitej spłacie należności poprzedniej kategorii. Aby skutecznie windykować długi od firmy w stanie upadłości, warto korzystać z dostępnych narzędzi prawnych, takich jak m.in. złożenie wniosku o zmianę planu spłaty wierzycieli – wskazane może się także okazać skorzystanie z fachowej pomocy prawnej.

Przeczytaj również: Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.