Jak w praktyce wygląda procedura przyjęcia do domu pomocy społecznej?
Starzenie się społeczeństwa powoduje, że usługi opiekuńcze i domy opieki cieszą się rosnącym powodzeniem. Przyjęcie do takiej placówki wymaga zgromadzenia wielu dokumentów i zaświadczeń. Sama przeprowadzka w nowe miejsce i aklimatyzacja również nie jest procesem łatwym. Jak wyglądają procedury przyjęcia do domu opieki?
Jakie formalności trzeba załatwić przed przeprowadzką do domu opieki?
Domy pomocy społecznej to placówki opiekuńcze, przeznaczone dla osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Nie wszyscy mieszkańcy to seniorzy. W domach opieki przebywają także osoby chore i niepełnosprawne. Domy pomocy społecznej powinny prócz zaspokojenia podstawowych potrzeb bytowych oferować również zajęcia aktywizacyjne.
Głównym organem decydującym o przyjęciu do domu pomocy społecznej jest Ośrodek Pomocy Społecznej. To tam trzeba udać się w pierwszej kolejności po wniosek o umieszczenie w DPS. Przed przyjęciem przeprowadzany jest wywiad środowiskowy. Pobyt jest płatny i zgoda na to musi być wyrażona na oświadczeniu podpisanym przez wnioskodawcę. Ponieważ koszty pobytu mogą być dofinansowane przez gminę, należy również zgromadzić dokumenty dotyczące dochodów, takie jak decyzja rentowa lub emerytalna. Poświadczenie zarobków dotyczy również członków rodziny, którzy mieszkają razem z wnioskodawcą.
Dodatkowo, jeśli przyszły mieszkaniec DPS jest represjonowanym lub kombatantem warto, żeby przedłożył dokumenty potwierdzające. Przed przyjęciem do DPS trzeba uzyskać zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia i samodzielności. Domy opieki dla osób starszych podpisują umowę z gminą, w której między innymi określona zostaje wysokość opłat. Dopiero po jej podpisaniu do ośrodka może wprowadzić się nowy podopieczny.
Jak domy opieki przyjmują nowych mieszkańców?
Przeprowadzka do domu opieki społecznej jest ogromną życiową zmianą. Procedury przyjęcia nowych mieszkańców mają na celu złagodzenie stresu, wprowadzenie w rytm i funkcjonowanie placówki. Po przyznaniu miejsca w domu opieki odbywa się pierwsze spotkanie, na którym pokazywany jest pokój i przedstawieni zostają współlokatorzy oraz pracownicy. Personel powinien dokładnie objaśnić, co należy ze sobą zabrać. Nowy mieszkaniec domu pomocy otrzymuje wszelką niezbędną pomoc w zakwaterowaniu. Ponadto załatwiane są formalności urzędowe, takie jak czasowe zameldowanie oraz zgłoszenie w oddziale ZUS. Pracownicy Domu Opieki Senior Residence wiedzą, że pierwsze dni w nowym miejscu są bardzo trudne, dlatego dbają nawet o najdrobniejsze szczegóły.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Pneumat Poduszki i Materace Przeciwodleżynowe Medard Senski
85-420 Bydgoszcz, Karolewska 19 lok. 15
-
Prywatne Centrum Pomocy Psychologicznej Synthesis Plus
08-400 Garwolin, Kościuszki 49D lok. 10
-
Madlen Gabinet Kosmetologii i Podologii Magdalena Adamaszek
43-430 Pogórze, Krosowa 8
-
Klinika Pediatryczna Zdrowe Dziecko
05-800 Pruszków, al. Armii Krajowej 34